Wp Header Logo 1168.png

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران عصر امروز -شنبه ۱۸ اسفندماه- به منظور ارائه گزارش سالیانه این سازمان با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

مالکی در ابتدای این نشست گفت: در سازمان تاکسیرانی عهده دار بخشی از سفرهای درون شهری هستیم. تاکسی ها در پایتخت جزو آن بخشی از ناوگان هستند که پر طرفدارند. ‌روزانه ۳ و نیم میلیون سفر از مجموع ۲۰ میلیون سفر در پایتخت سهم تاکسی‌هاست که سهم ۱۸ درصدی از سفرهای درون شهری را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین چه به لحاظ کمی و چه کیفی خدمات رسانی ما حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه ‌از ۸۰ هزار تاکسی نیمی از آن ها فرسوده اند، خاطرنشان کرد: یعنی اینکه خودرو دچار نقص در سیستم آلایندگی و ایمنی و فنی است و نقش تاکسی‌ها به عنوان خودروهای پر پیمایش در آلودگی هوا تاثیرگذار است. مضاف بر اینکه بحث ایمنی و سلامت شهروندان نیز برای ما اهمیت دارد. نقص ترمز یک خودروی فرسوده حتی اگر معاینه فنی دریافت کرده باشد، می‌تواند حادثه آفرین باشد.

مالکی با تاکید بر اینکه این خودروها حتی می توانند باعث ایجاد گره ترافیکی شوند، گفت: لذا نوسازی ناوگان از اولویت های معاونت حمل و نقل قرار گرفت. بخش زیادی از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل به جهت نوسازی و بهسازی ناوگان تخصیص یافت و مرز نونسازی تاکسی های فرسوده در این دوره از ۱۰ هزار تاکسی گذشت؛ همچنین تعداد خودروهایی که در سبد پیشنهادی به تاکسی آرمان عرضه می شد امسال بیش از یک خودرو بود. در سنوات گذشته یک خودرو از یک شرکت بود و امسال تعداد خودروهای غیر برقی هم به ۳ خودرو افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای تهران فرسودگی ناوگان است، اظهار کرد: امسال بیش از ۴ هزار پرونده نوسازی تشکیل دادیم و نزدیک ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی تحویل رانندگان شد. شهرداری با در نظر گرفتن ظرفیت شرکت های داخلی برای نوسازی به عنوان اولین شهرداری توافق نامه ای منعقد کرد و امروز شاهد تردد ۱۷۲ تاکسی برقی داخلی هستیم. ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی باکیفیت نیز در حال توافق و با مساعدت ریاست جمهور در حال انجام است. بانک های عامل نیز همراهی کردند. این توافق نامه به محض نهایی شدن واگذاری خودروها به شکل فراخوان به دارندگان تاکسی های فرسوده ابلاغ خواهد شد.

مالکی خاطرنشان کرد: امروز ظهر جلسه ای را در سازمان برنامه و بودجه داشتیم و امیدواریم به تفاهم نامه‌ای برای واگذاری خودروها در قالب بسته نهایی تسهیلات دست یابیم.

وی ادامه داد: شرکت‌های پیش روی خارجی در برقی سازی تسهیلات خوبی برای گسترش آن در نظر گرفتند تا انگیزه و رغبت تاکسیرانان به این امر معطوف بشود. در کشور نیز با توجه به تفاوت قیمت خودروی برقی و خودروهای متعارف تاکسی و با تاکیدات و پیگیری شهردار و مساعدت دولت، زیرساخت خوب مالی تعریف شد که تسهیلات قابل توجه با کارمزد کم در خدمت متقاضیان قرار بگیرد.

مالکی با اشاره به زیرساخت های شارژ گفت: در ۱۹ جایگاه بیش از ۶۰ استند شارژ داریم. همچنین توافق نامه‌های خوب دیگری برای استفاده از پنل های خورشیدی انجام شده و تعداد استندها به ۳۰۰ عدد خواهد رسید و قریب ۱۰ هزار تاکسی برقی در سال آینده به راحتی توانایی شارژ شدن در پایتخت را دارند. همچنین ایجاد زیرساخت‌های برقی برای منازل تاکسیرانان نیز در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: قیمت خودرو بالاست و ممکن است برخی از تاکسیرانان نتوانند به نوسازی اقدام کنند. ما در تهران ۶ هزار دستگاه ون داریم که نزدیک ۲ هزار دستگاه می‌توانند فعالیت کنند. لذا نوسازی برای اولین بار تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای ون ها و ۸۰ میلیون تومان برای خودروهای سواری لحاظ شده است. این وام از طریق بانک رسالت برای تاکسیرانان لحاظ شد و امروز نزدیک به ۴۰۰ پرونده در بانک در شرایط بررسی است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: همچنین کمک های بلا عوضی به تاکسی‌دارانی که مشکلات خاص دارند به قریب به ۱۰۰۰ نفر تعلق گرفته است. حدود ۶۰۰ نفر از تاکسیرانان که خودشان یا نزدیکانشان بیماری صعب العللج داشتند نیز از این وام استفاده کردند.

وی با اشاره به نوسازی ناوگان گفت: یکی از مواردی که به موازات نوسازی اهمیت دارد ایجاد زیرساخت هایی در پایانه هاست که شهروندان از خدمات به خوبی بهره مند شوند. با همکاری پلیس راهور قریب به ۱۰ هزار دستگاه خودرویی که به صورت غیر مجاز در خطوط یا در قالب سرویس مدارس فعالیت می کردند مورد پیگیری قرار گرفتند. این خودرو ها کرایه های بیشتری از شهروندان دریافت و یا مزاحمت ایجاد می‌کردند.

مالکی گفت: بسیاری از پایانه ها نظم دهی شد و با همکاری شرکت کنترل ترافیک پایانه ها مجهز به دوربین جهت اعمال قانون شدند. تا پایان امسال تمام پایانه ها مجهز به دوربین های مکانیزه خواهد بود. در ۴ پایانه به مسقف سازی می پردازیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با بیان اینکه در واگذاری ۱۷۲ دستگاه تاکسی تسهیلات ۹۰۰ میلیون تومانی با نرخ ۸ درصد را در نظر گرفتیم، گفت: حالا می خواهیم ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی را با کارمزد بسیار پایین به رانندگان تحویل دهیم و نیازمند ابلاغ تسهیلات از سوی دولت هستیم و قرار است وام ها از محل ماده ۱۲ باشد.

وی ادامه داد: رسیدگی به نمازخانه، آبخور، وضعیت روشنایی که در ۱۲ پایانه مانند نوبنیاد، آزادی و سیدخندان دنبال شده، از اولویت های ماست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در سال جاری هوشمند سازی بود. از مدت‌ها قبل پایش و نظارت هوشمند تاکسی ها به ما محول شده بود. امسال ۷۲ هزار تاکسی در سیما تاکسی و در عرصه خدمتی فعال هستند. این به معنای کاهش حضور مسافرین در پایانه ها و افزایش کیفیت خدمات است.

وی افزود: همچنین برای نخستین بار پروانه فعالیت تاکسی ها به صورت الکترونیکی صادر شد. یکی دیگر از اتفاقات این بود که پایش عملکرد تاکسی ها در سامانه تاکسی برخی یه صورت هوشمند انجام شده است. در روزهای خاص مانند روزهای بارانی شکایت عدم فعالیت تاکسی ها در خطوط را داشتیم لذا سازمان تاکسیرانی با همکاری فاوا ذیل سامانه شهروند نسبت به زیرساخت جدیدی اقدام کرده و ما فعالیت سیستم تاکسی برخط را به دو بخش تقسیم کردیم؛ در گام اول محاسبه برخط کرایه تاکسی را دنبال کردیم به جهت اینکه امکان نظارت هوشمند بر تاکیی‌ وجود داشته باشد تا به طور مثال بدانیم یک تاکسی چقدر مسیر مورد نظر را پیمایش کرده است و در این سیستم امکان دریافت یک ریال وجه اضافه وجود ندارد. امسال بیش از ۱۰ هزار تاکسی ظرف کمتر از ۳ هفته گذشته به نصب اپلیکیشن تاکسی برخط اقدام کردند. دوم اینکه فعالیت این تاکسی ها در سیستم قابل مشاهده است و در آینده تاکسی های گردشی هم اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت تاکسی های برخط گفت: در تاکسی برخط ما نرخ تاکسی شناور را داریم؛ یعنی به صورت آنلاین نرخ محاسبه می شود و مدت زمان سفر در نرخ کرایه تاثیر گذار است. بنابراین یک روز ممکن است ۱۰ درصد و در روزی هم ۳۰ درصد اما در مجموع سقف ۵۰ درصدی برای این امر در نظر گرفته شده است. یکی از محسنات اجرای این طرح مدیریت زمان سفر است. صرفا و صرفا در خصوص تاکسی هایی نرخ شناور کرایه اعمال خواهد شد که اپلیکیشن تاکسی برخط روی گوشی رانندگان نصب شده باشد. همچنین از شهروندان می خواهیم نسبت به نصب سامانه شهرزاد اقدام کنند و از طریق اسکن کیو-آر تاکسی ، نرخ کرایه را مشاهده و مبلغ را پرداخت کنند.

مالکی در ادامه گفت: این طرح از رسالت هایی است که در صورت تحقق یک نظم دهی را در حوزه تاکسیرانی شاهد خواهیم بود. نزدیک به یک ماه است که سیستم تاکسی برخط در ۶۰۰ خط سطح تهران و برای حدود ۳۰ هزار دستگاه لحاظ کردیم و ظرف مدت کوتاهی ۴۵ هزار راننده تاکسی در پلتفرم شهرزاد ثبت نام کردند.

وی افزود: در پایانه ها از طریق اکران استندها باید نسبت به چگونگی متوجه شدن شهروندان از دارا بودن تاکسی ها از این طرح اقدام کنیم. اگر راننده اپلیکیشن را نصب نکند و شهروندی که شهرزاد را نصب ندارد باید به جهت حصول اعتماد شهروندان، نرخ مورد تایید گوشی را به شهروندان نشان بدهند. لذا از طریق اطلاع رسانی های سطح شهر به این امر می پردازیم. امروز تمام پایانه های بزرگ ما یک دستگاه گشت نظارتی تاکسی دارند و پاسخگو به سوالات شهروندان هستند.

مالکی در ادامه با بیان اینکه با پیگیری ما در سال آینده اپلیکیشنی برای امکان ثبت سفر از خانه شهروندان ایجاد می‌شود، گفت: بنابراین شهروندان نرخ کرایه را از داخل منزل مشاهده و نسبت به انجام سفر یا استفاده از سایر ناوگان اقدام می‌کنند.

وی به خدمات رفاهی و بهسازی خدمات اداری اشاره کرد و گفت: وظیفه ما به عنوان سازمان تاکسیرانی این است که به اوضاع معیشت تاکسیرانان رسیدگی کنیم. یکی از مطالبات آنان وضعیت بیمه است. در بودجه کل کشور در سال ۸۶ رقمی به عنوان سهم تاکسیرانان در نظر گرفته شد اما از سال ۹۶ به بعد این سهم قطع شده است. یکی از مطالبات پیگیری این موضوع است. بر اساس مکاتبات شهرداری با وزارت کار بعد از چندین سال کارگروه شهرداری، وزارت کشور و تامین اجتماعی شکل گرفت و با استمرار این گروه وضعیت بیمه تاکسیرانان به اوضاع خوبی خواهد رسید. همچنین سازمان در سال گذشته نسبت به تامین بیمه تکمیلی چندین هزار نفر از تاکسیرانان اقدام کرد.

مالکی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات رفاهی برگزاری تورهای رفاهی و تالارهای پذیرایی است. همچنین اعطای کمک بلاعوض برای نوسازی ۱۰ میلیون و برای درمان بیماری‌های صعب العلاج ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در سال آتی هم این خدمات استمرار خواهد داشت. یکی از دغدغه های مهم شهرداری تهران وضعیت رفاهی تاکسیرانان است و امیدواریم شرایطی مهیا شود که این افراد به راحتی فعالیت کنند.

مالکی گفت: سال گذشته با همکاری شرکت شهر سالم به ۶۰۰ نفر از رانندگان که مبتلا به بیماری خاص بودند کمک شد و یا اگر دارای فرزند کم توان نیز بودند، مشمول دریافت کمک بلاعوض شدند.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که در خطوطی که کرایه رند نیست و ممکن است باتوجه به حجم تردد کرایه چشمگیر باشد چه تدبیری در نظر گرفته شده است؟، گفت: یکی از دغدغه های جدی شهرداری تهران بحث افزایش کرایه و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه است. در خصوص بحث پرداخت کرایه در حال حاضر تمام اهمیت ما به این است که تاکسیرانان به تاکسی برخط تشویق شوند. در اسفند ماه به برترین های این حوزه جوایزی داده خواهد شد. از سال آینده تسهیلات ما به تاکسیرانان فعال در سامانه تعلق خواهد گرفت. در سامانه تاکسی برخط که امروز رونمایی شده توقع داریم که تمام تاکسی ها مجهز به سامانه شوند؛ لذا پرداخت ها به صورت الکترونیک خواهد بود اما برای شهروندانی هم که امکان پرداخت هوشمند ندارند این لایحه پیش بینی شده و کرایه های خرد تعیین تکلیف خواهد شد.

مالکی در پاسخ به اینکه آیا شرط تاهل برای استخدام در تاکسیرانی باتوجه به شرایط جامعه، دست و پاگیر نیست و باعث ایجاد تخلف نمی‌شود؟، اظهار کرد: من به این نکته قائل هستم اما بنا بر مفاد موجود شرط تاهل برای رانندگان الزامی است و متاسفانه امکان اصلاح آن از سوی ما وجود ندارد. مواردی که مصوب هیات وزیران است قابل تغییر از سوی ما نیست و باید از همان طریق دنبال شود.

وی درباره شاتل سرویس ها نیز گفت: این طرح یک مدل اشتراکی بود. در برخی خطوط هم مورد استقبال بود. باتوجه به اینکه سیستم برخط در حال حاضر در دست اقدام است در حوزه تاکسی های گردشی شاتل سرویس اشتراکی نیز به کار گرفته خواهد شد. سازمان تاکسیرانی وظیفه خدمات رسانی به عموم مردم را دارد. بنابراین شاتل سرویس با مدل جدیدی از خدمات رسانی یعنی سرویس های اشتراکی در تاکسی های برخط گنجانده خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این سوال که قرارداد نوسازی تاکسی‌ها به کجا رسید؟ گفت: شاید اگر ظرفیت داخلی به اندازه کافی بود ما نیاز به طرف خارجی نداشتیم. از طرفی قیمت خودرو در یک سال دو تا سه برابر شد؛ بنابراین شهرداری حتما بابت نوسازی باید فکری می‌کرد. شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان امر رفع آلودگی در این راه قدم گذاشت و در این حوزه به خدمات رسانی پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که رانندگان مجوز فعالیت در تپسی و اسنپ را در وضعیت پایان سال دارند؟، یادآور شد: رانندگان باید مجوز لازم را دریافت کنند و برای تاکسی‌های خطی نیز بایستی این مجوز از سازمان دریافت شود. اگر تاکسی هایی در ساعات خاص در خط خود فعال نباشند و گزارش مردمی حاکی از فعالیت در نقطه ای دیگر باشد مورد برخورد انضباطی قرار می‌گیرند. نزدیک به ۲۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران در این فضا فعالیت می‌کنند.

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *