او در گفتوگو با خبرآنلاین در ادامه گفت: در آثار امسال با گونههای مختلف سینمای مستند روبرو بودیم و مستندها دارای تنوع بود که همین باعث میشد جشنواره هجدهم غنیتر از دورههای پیشین برگزار شود. البته باز هم جای آثار مستقل فیلمسازان مستقل حس میشد. امیدوارم مدیران جشنواره تمهیدی برای این موضوع در سالهای آتی داشته باشد.
قربانپور با بیان اینکه فیلمهای امسال آثاری جسورانه بودند، گفت: این قابل اعتناترین نکته جشنوراه سینماحقیقت امسال بود و این نشان از این موضوع دارد که نسل متفاوتی وارد سینمای مستند کشور شده است. این نسل و نگاهشان را دوست داشتم و بنظرم باید مورد توجه قرار بگیرند. امسال حتی یک مستند طنز در جشنواره داشتیم که خیلی مورد توجه قرار گرفت و نگاهی متفاوت داشت.
او افزود: نسل دهه هشتادی وارد سینمای مستند شده، باید نگاههای نو و خلاقیت آنها را پذیرفته و حتی به آن پروبال دهیم. این جوانان نگاهی متفاوت و جذاب دارند و آثارشان شباهتی به آثار گذشته در سینمای مستندمان ندارد که همین نشان از خلاقیت آنها دارد.
قربانپور گفت: در جشنواره امسال در حوزه محیط زیست با فیلمهای خیلی خوبی مواجه شدیم. زمان بیشتری برای تولید این آثار صرف میشود و به صورت حرفهای تر و با ابزار و امکانات مدرنتر و مجهزتری تولید میشوند که کیفیت آنها را بسیار بالا میبرد. با توجه به اینکه امسال با فیلمهای محیط زیستی بسیار خوبی روبرو شدیم، این موارد در داوری مورد توجه قرار گرفت. سینمای محیط زیستی ما به استانداردهای جهان بسیار نزدیک شده است و باید توجهی ویژه به آن میشد.
داور جشنواره سینماحقیقت گفت: نگاه من در داوری این بود که آثاری انتخاب شوند که با زمانی که در آن حضور داریم فاصله نداشته باشد. به این معنا که از نگاه مخاطب و زمانهای که در آن هستیم دور نباشند.
قربانپور درباره کیفیت کلی آثار منتخب در جشنواره هجدهم «سینماحقیقت» گفت: کیفیت آثار جشنواره اغلب همان چیزی است که سیاستگذاران جشنواره تبیین میکنند. به این معنا که آنها چه آثاری را برای حضور در جشنواره انتخاب میکنند. سیاست جشنواره امسال بر این بود که آثار متنوعتری در بخشهای مسابقه حضور داشته باشند. ممکن است برخی از این فیلمها سلیقه اعضای هیات داوران نبوده باشد و اگر ما در هیات انتخاب آثار بودیم فیلم های دیگری را انتخاب میکردیم، اما خواست شورای انتخاب بر تنوع ژانر بود. دبیر جشنواره معتقد بود جشنواره «سینماحقیقت» باید نگاهها و سلایق مختلف را با خود همراه کند و علت تنوع آثار انتخابی همین بود. برای مثال آثار مستند اجتماعی که با امکانات کمی ساخته میشوند مورد توجه جشنواره بود و در میان آثار انتخابی دیده میشد. پس در نهایت این سیاستگذاران جشنواره بودند که سطح کیفی جشنواره را انتخاب کردند.
۵۷۵۷
source