Wp Header Logo 940.png

کد خبر: 269388

تاریخ انتشار: یکشنبه 01 مهر 1403 – 09:32

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از مفدا، علت آلزایمر زودرس دقیقاً مشخص نشده است و بسیاری از محققان بر این باورند که این بیماری در نتیجه چندین عامل ایجاد می‌شود. محققان ژن‌های نادری را کشف کرده‌اند که جهش در آن‌ها ممکن است باعث ایجاد بیماری آلزایمر زودرس ذهنی شود. این ژن‌ها عبارتند از:

ژن بیان‌کننده پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید (APP) روی کروموزوم ۲۱

ژن بیان‌کننده پرسنیلین-۱ (PS۱) روی کروموزوم ۱۴

ژن بیان‌کننده پرسنیلین-۲ (PS۲) روی کروموزوم ۱

این ژن‌ها ممکن است در یک خانواده از یک نسل به نسل دیگر منتقل شوند. اگرچه جهش در ژن بیان‌کننده آپولیپوپروتئینE (APOE-e۴) نیز یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر است، اما معمولا باعث بروز آلزایمر پس از ۶۵ سالگی می‌شود.

بنابراین اگر بیش از یک عضو خانواده شما مبتلا به آلزایمر باشد، خطر شما افزایش می‌یابد. در این شرایط، سبک زندگی نادرست، رژیم غذایی ناسالم و ابتلا به بیماری‌های روانی مانند افسردگی و اضطراب مزمن می‌تواند زمینه ابتلا شما به آلزایمر در جوانی را افزایش دهد.

علائمی از آلزایمر زودرس که باید به آنها توجه کرد:

از دست دادن حافظه: ممکن است فراموشکارتر از حد معمول به نظر برسید و این مسأله حتی باعث فراموش کردن تاریخ‌ها یا رویدادهای مهم شود. اگر مدام سؤالات تکراری می‌پرسید و یادآوری‌های مکرر لازم است، باید با پزشک متخصص مغز و اعصاب خود تماس بگیرید.

مشکل در برنامه‌ریزی و حل مسئله: اگر در ایجاد و پیروی از یک برنامه کاری یا حتی جمع‌آوری صورتحساب‌های ماهانه مشکل دارید، ممکن است به‌دلیل آلزایمر زودرس باشد.

مشکل در انجام وظایف معمول: برخی از افراد ممکن است با مشکل تمرکز مواجه شوند. اگر شما در حین رانندگی در مسیر همیشگی گم شوید، این مسأله ممکن است یکی از علائم آلزایمر زودرس باشد.

مشکل در تعیین دقیق زمان یا مکان: درک نادرست گذر زمان یکی از علامت‌های رایج آلزایمر زودرس در جوانی است. افراد مبتلا به آن ممکن است فراموش کنند که کجا هستند و چرا به این مکان آمده‌اند.

از دست دادن قدرت بینایی: مشکلات بینایی نیز ممکن است رخ دهند و باعث دشوار شدن فرآیند مطالعه یا رانندگی شوند.

مشکل در یافتن کلمات مناسب: ممکن است در یافتن کلمات مناسب برای موارد خاص مشکل داشته باشید و به‌همین ‌دلیل، به‌سراغ مکالمات تکراری بروید.

گذاشتن وسایل در مکان‌های اشتباه: این مسأله ممکن است باعث شود که تصور کنید دیگران در حال دزدی از شما هستند.

مشکل در تصمیم‌گیری: این وضعیت ممکن است در انتخاب‌های مالی و حتی رعایت بهداشت فردی خود را نشان دهد.

کناره‌گیری از کار و رویدادهای اجتماعی: ناتوانی‎های ذهنی ممکن است باعث شوند که انزوا را انتخاب کنید.

اگر این علائم را در خود دیدید حتما با یک روانپزشک و متخصص مغز و اعصاب آن را در میان بگذارید تا در صورت وجود بیماری از پیشروی آن جلوگیری شود.

اگرچه نمی‌توان از شروع زودرس بیماری آلزایمر جلوگیری کرد، اما می‌توان با تغییر در سبک زندگی خطر ابتلا به آلزایمر در ۲۰ سالگی را کاهش داد. پیشگیری از آلزایمر زودرس با راهکارهایی چون موارد زیر ممکن است:

۱. فعالیت بدنی منظم

۲. داشتن یک رژیم غذایی سالم

۳. یادگیری و آموزش مادام‌العمر مطال

۴. قرار گرفتن در مسیر آموزش‌های ذهنی-شناختی

۵. فعال ماندن از نظر اجتماعی و ذهنی

۶. جلوگیری از آسیب‌های مغزی تروماتیک

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *