Wp Header Logo 650.png

نواندیش: دیدار حساس و پر حاشیه استقلال و نساجی مازندران امروز در شرایطی برگزاری شد که با وجود VAR، صحنه های مشکوک داوری متعددی اتفاق افتاد. از سوی دیگر حضور خطیر و یامگا در کنار نساجی، به نوعی این بازی را برای دو تیم حیثیتی کرد. دیداری که در نهایت با تساوی دو – دو به پایان رسید.

کارشناسی داوری بازی استقلال - نساجی: پنالتی و گل آبی پوشان سوخت؟ پنالتی مازندرانی ها درست بود؟ + عکس

در این گزارش نواندیش، کارشناسی داوری بازی نساجی – استقلال را خواهید خواند.

 

تیم داوری دیدار: علی صفایی – محمدعلی پورمتقی – یعقوب سخندان – وحید زمانی

داور VAR: سعاد وفاپیشه – کمک: میثم حیدری

ناظر: علیرضا یزدانی

 

صحنه های حساس بازی:

-خطای مشکوک به هند پنالتی در محوطه جریمه نساجی:

محمدی: متاسفانه شرایط تصویر مناسب نبود و باید به نظر داوران احترام گذاشت.

کارشناسی داوری بازی استقلال - نساجی: پنالتی و گل آبی پوشان سوخت؟ پنالتی مازندرانی ها درست بود؟ + عکس

-اعلام آفساید گل رامین رضائیان در دقیقه 14

 استقلالی ها توسط رامین رضاییان به گل رسیدند اما پیش از آن، کمک داور پرچم خود را به نشانه آفساید ماشاریپوف بالا برده بود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که بازی با VAR برگزار می شود و کمک داور می بایست تا لحظه آخر منتظر مشخص شدن سرنوشت توپ می ماند ولی در اعلام آفساید عجله کرد که با اعتراض شدید استقلالی ها همراه شد.

محمدی: تصویر مشخص نیست اما به نظر بازیکن نساجی آفساید را پر کرده بود.

کارشناسی داوری بازی استقلال - نساجی: پنالتی و گل آبی پوشان سوخت؟ پنالتی مازندرانی ها درست بود؟ + عکس

-اعلام پنالتی با VAR برای نساجی در دقیقه 42

محمدی: تصمیم داور برای اعلام پنالتی درست بود.

 

-اعلام پنالتی برای استقلال دقیقه 57

محمدی: تصمیم داور درست بود.

 

-دقیقه 68 گل ابوالفضل جلالی به دلیل آفساید مردود اعلام شد.

محمدی: گل آفساید بود.

 

خبرجدید: واکنش نکونام به شادی پس از گل یامگا / دلیل تساوی استقلال مشخص شد!

 

شعار هواداران نساجی علیه نکونام در ورزشگاه وطنی

 

دقیقه 75 گل آفساید اعلام شده استقلال با وی ای آر مورد تایید قرار کرفت.

محمدی: توپ با برخورد به بازیکن نساجی وارد دروازه شد و آفساید نبود.

 

– دقیقه 81: صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه نساجی که داور در بازبینی وار بر تصمیم خود مبنی بر عدم پنالتی صحه گذاشت.

محمدی: توپ برخوردی با دست بازکین نساجی نداشت.

 

دقیقه 102: اخراج روزبه چشمی پس از بازبینی وار و تشخیص خطای شدید با تبدیل کارت زرد به کارت قرمز

-به نظر نمی رسد که این خطای چشمی مستحق اخراج بوده باشد.

 

نظر محمدرضا ابوالفضلی 

محمدرضا ابوالفضلی درباره عملکرد علی صفایی، داور دیدار نساجی و استقلال گفت که پنالتی استقلال اشتباه بود اما اخراج روزبه چشمی به درستی صورت گرفت.

 

خبرمرتبط: کارشناسی داوری بازی پرسپولیس – آلومینیوم: پنالتی و مردود کردن گل درست بود؟

 

جدول لیگ برتر: پرسپولیس به صدر نزدیک شد / وضع نامطلوب استقلال / نفس ملوان پشت سپاهان

 

نظر حیدر سلیمانی

 کارشناس داوری فوتبال کشورمان از تصمیمات داور بازی نساجی – استقلال انتقاد کرد.

 

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد عملکرد علی صفایی و سایر اعضای تیم داوری بازی نساجی – استقلال، اظهار داشت:  عملکرد داوری و اتاق VAR مطلوب نبود و دو اشتباه تاثیرگذار در گرفتن و نگرفتن پنالتی استقلال وجود داشت. تعدد مراجعه به صحنه‌های VAR زیاد بود که همین امر باعث شد تا کنترل بازی کمی از بین برود و بازیکنان مدام به تصمیمات معترض باشند.

 

وی در مورد صحنه گل رامین رضاییان برای استقلال که توسط کمک داور آفساید اعلام شد، عنوان کرد: کمک داور اول خیلی زود پرچم زد و اعلام آفساید کرد. زمانی که بازی با VAR قضاوت می‌شود داور و کمک داور باید اجازه بدهند تا توپ به نتیجه برسد و بعدا اعلام نظر کنند. کمک داور عجله کرد و یک موقعیت تیمی را از استقلال سلب کرد.

 

کارشناس داوری فوتبال ایران راجع‌به  توقف بازی نساجی – استقلال به دلیل عینک کوین یامگا گفت:  بازیکن نباید هیچگونه وسیله اضافه در دست داشته باشد و داور به یامگا تذکر داد که عینک را باید به چشم بزند و به دست گرفتن عینک خلاف قانون است.

 

سلیمانی درباره اعلام پنالتی به سود نساجی پس از بررسی VAR تاکید کرد: درباره صحنه پنالتی کاملا آشکار بود و نیک نفس پای مهاجم نساجی را زد و اصلا به توپ نرسید. خود داور هم می توانست اعلام پنالتی کرده و بعد از اعلام پنالتی با VAR مشورت می کرد. نکته قابل توجه در صحنه بازبینی است که مدیریت عوامل برگزاری زیر صفر بود. علاوه بر بازیکنان ذخیره، حتی عوامل برگزاری هم در کنار داور در حال بازبینی صحنه بودند.

 

وی با اشاره به اتفاق دقیقه 12 که استقلالی‌ها معتقد بودند توپ به دست مدافع نساجی در محوطه جریمه برخورد کرد، گفت: دقیقه ١٢ ظاهرا توپ به دست مدافع نساجی برخورد می کند و داور این صحنه را نتوانست ببیند. به نظر می‌رسد مدافع نساجی تعمدی توپ را با دست لمس کرد. ابتدا دست مدافع به پشت قفل بود اما در ادامه دست را باز می‌کند و اتاق VAR باید در این صحنه به داور اعلام می‌کرد و مشورت می‌داد.

 

کارشناس داوری راجع‌به  صحنه پنالتی استقلال تصریح کرد: پنالتی برای استقلال اشتباه بود و جانملکی مدافع نساجی عمل زدن انجام نداد و به عبارتی یک برخورد فوتبالی بود و داور باید دستور به ادامه بازی می‌داد.

 

سلیمانی در مورد گل دوم استقلال گفت: دقیقه ٦٨ در فاز اول حمله استقلال جلالی در وضعیت آفساید صاحب توپ شد و ارسال کرد که کمک داور دستور به ادامه بازی داد و بعد از گل استقلال اعلام آفساید کرد که کاملا درست بود. گل دوم استقلال صحیح بود و هیچکدام از بازیکنان استقلال در وضعیت آفساید قرار نداشتند. البته یک پنالتی استقلال دیده نشد و یک پنالتی به اشتباه گرفته شد.

 

وی درباره صحنه اخراج روزبه چشمی، اذعان داشت: اخراج چشمی اشتباه بود و مهاجم نساجی در موقعیت آشکار گلزنی وجود نداشت و مدافع دوم استقلال در صحنه حضور دارد.

 

نظرکارشناسان ورزش سه

مشکوک به پنالتی استقلال (دقیقه 12)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: در ابتدا دستِ مدافع باز می‌باشد اما قبل از برخورد دستِ خود را بسته و‌ در حالت طبیعی قرار می‌دهد، لذا این برخورد تخلف هند نیست. ادامه بازی تصمیم صحیحی بود که اتخاذ شد.
✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه زمانی که مهاجم توپ را ارسال می‌کند، بازیکن مدافع در حال جمع کردن دستش هست، حتی اگر توپ به دست بازیکن مدافع هم بخورد، با توجه به اینکه در حالت غیر طبیعی نبود، هند اتفاق نیفتاده است. ادامه بازی تصمیم صحیح داور است.
⚪️ بابک وسیله بر: از این زاویه قابل تشخیص نیست با اینکه مدافع زمانی‌که توپ به سمتش فرستاده می‌شود دست خود را به نشانه ممانعت از برخورد به عقب می‌برد، اما این برای ادامه بازی کافی نیست باید از زاویه دیگر مشاهده و نظر قطعی را اعلام کرد .

 

 اعلام آفساید گل استقلال (دقیقه 14)

❌ محمدرضا ابوالفضلی: برای تشخیص دقیق‌تر در این صحنه نیاز به دوربین خط آفساید می‌باشد چرا که از این زاویه و در پاسِ اول، با توجه به استقرار مدافعِ شماره ۴ نساجی، به نظر آفساید را پُر کرده..!! از طرفی زمانِ بالا رفتن پرچم کمک‌داور کاملا مشخص نیست که قبل از به ثمر رسیدنِ گل بوده یا بعد از آن؟ آفسایدِ توپِ سانتر شده و ارسالی دوم که منجر به گل شد نیز مشخص نیست. اما از آنجائی که طیق تصاویر، داور منتظر بررسی سالم‌بودن‌ گل از طرف اتاق VAR نبود، اینطور برآورد می‌شود که کمک‌داور در اعلام آفساید عجله کرده و پرچم خود را بالا برده است و با توجه به گل شدن این موقعیت، کمک‌داور نمی‌بایستی تا مشخص شدن نتیجه نهایی موقعیتِ توپ، اعلام نظر می‌نمود. مگر اینکه تصویر بهتری داشته باشیم.
❌ محمدحسین ترابیان: با توجه به زاویه دوربین، صحنه به طور قطع قابل ارزیابی نیست. در این بازی‌ها که VAR وجود دارد، صحنه‌های آفساید از طریق کمک داور ویدئویی آنالیز می‌شود و بهتر بود کمک داور در اعلام آفساید عجله نمی‌کرد.
❌ مهدی عالیقدر: اين صحنه نياز به هيچ كارشناسي ندارد،اينقدر واضح است كه باچشمان بسته هم مي‌شود گفت اعلام آفسايد از سوي كمك داور اشتباه است.
⚪️ بابک وسیله بر: از این زاویه فیلمبرداری و عدم وضوح خط آفساید و زننده توپ، نمی‌توان نظر قطعی داد.

 

 پنالتی به سود نساجی (دقیقه 41)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: علی‌رغم جایگیری خوبِ داور مدافع با بی‌احتیاطی و بدون‌ اینکه به توپ ضربه بزند، مهاجم را سرنگون می‌کند که داوران VAR داور را برای بازبینی صحنه به درستی فراخواندند. لذا پنالتی اعلام شده کاملا صحیح می‌باشد.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه مدافع درون محوطه جریمه پای بازیکن مهاجم را درو کرد و پنالتی صحیح بود.

❌ بابک وسیله بر: از این زاویه‌ای که ما می‌بینیم خطایی مشاهده نمی‌شود، جهت اعلام نظر قطعی نیاز به دیدن این صحنه از زوایای دیگر و باکیفیت است.

 

 پنالتی به سود استقلال (دقیقه 58)

❌ حمیدرضا ابوالفضلی: بهترین تصویر، زاویه پشتِ دروازه استقلال است. در این صحنه مدافع، پای خود را روی زمین قرار می‌دهد و این پای مهاجم است که به مدافع برخورد نموده و در ادامه سرنگون‌ می‌شود. از قسمت بالاتنه نیز خطایی رُخ نداد و این برخورد یک جدال طبیعی فوتبال بود.
متأسفانه داوران اتاق VAR دچار آنالیز اشتباه شده و آقای صفایی در آن شرایط را، برای بازبینی نزد مانیتور فراخواندند که ایشان‌ نیز علی‌رغم دیدنِ دوباره صحنه، در اعلام‌ پنالتی اشتباه عمل نمود. ادامه بازی بهترین‌ تصمیم می‌توانست قلمداد شود.
❌ محمدحسین ترابیان: از این زاویه دوربین، در این صحنه یک برخورد طبیعی بین مدافع و مهاجم رخ داده و هیچ خطایی مدافع مرتکب نمی‌شود. در این صحه بهترین تصمیم اعلام ضربه دروازه بود. مگر اینکه کمک داوران ویدئویی از زوایای دیگر خطایی را تشخیص داده باشند که بعید بنظر می‌رسد.
بابک وسیله بر: برخورد معمول فوتبالی بوده و ادامه بازی بهترین تصمیم برای این صحنه می‌باشد.

 

 گل دوم استقلال (دقیقه 75)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: کمک‌داور در اعلام آفساید عجله کرد چرا که اصلا خطای آفسایدی رُخ نداده بود (استنباط ایشان دخالت در بازی حریف بود). وجود VAR در این صحنه توانست به درستی در پذیرش گل عمل نموده و این اشتباه را تصحیح‌ نماید.
✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه کمک‌داور دوم در ارزیابی صحنه آفساید اشتباه کرد و اعلام آفساید نمود. کمک داور ویدئویی به درستی ورود کرد و گل را سالم اعلام نمود .
بابک وسیله بر: خطایی از این زاویه مشاهده نمی‌شود بنابراین ادامه بازی درست و گل سالم به ثمر رسیده است .

 

 مشکوک به پنالتی استقلال (دقیقه 79)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: با این زاویه و‌ تصویری که مشاهده می‌کنیم به نظر توپ برخوردی با دستِ مدافع نداشت، لذا با توجه به جایگیری داور ادامه بازی تصمیم درستی بود. بهتر است داوران اتاق VAR با توجه به شرایط بازی، دقیق‌تر صحنه‌ها را آنالیز نموده و فشار را از روی داور مسابقه کاهش دهند و برای صحنه‌هایی‌ که مدرک کافی برای اثبات آن ندارند داور برای بازبینی فرا نخوانده و زمان بازی را تلف نکنند.

✅ محمدحسین ترابیان: در این صحنه توپ ارسالی به سر مدافع برخورد می‌کند و هندی نیست.

✅ بابک وسیله بر: در این صحنه با این کیفیت و زاویه فیلمبرداری خطایی دیده نمی‌شود و ادامه بازی صحیح است .

 

 اخراج روزبه چشمی (دقیقه 12+90)

✅ محمدرضا ابوالفضلی: موقعیت آشکار گلزنیِ مهاجم؛ با توجه به استقرار سایر مدافعین و دارا بودن سایر موارد، کارت قرمز به درستی داده شد.

✅ محمدحسین ترابیان: مدافع با خطای گرفتن پا موقعیت آشکار گلزنی را در بیرون محوطه از حریف گرفت. اخراج صحیح بود.

❌ بابک وسیله بر: مدافع مرتکب خطای گرفتن شده که تمامی فاکتورهای جلوگیری از حمله موثر محرز است، بنابراین اعلام ضربه آزاد مستقیم با جریمه شخصی اخطار درست می‌باشد.

خبرمهم: تصمیمات مهم همستر: حذف کارت روزانه و کد مورس … الماس جای سکه را گرفت … فصل دوم با این تغییرات آغاز شد

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *