«گروه ساختمانی لوتوس» یکی از شرکتهای زیرمجموعه «گروه سرمایهگذاری لوتوس» است که به عنوان Developer (توسعهدهنده)، به پشتوانه 15 سال سابقه فعالیت در صنعت ساختمان با ساختار سازمانی متشکل از افراد متخصص، در راستای ارتقای کیفیت زندگی انسان معاصر گامهای مؤثری برداشته و آثاری همسو با فرهنگ، هنر و معماری ایرانی خلق کرده است. این مجموعه همواره در تلاش است که به عنوان رهبر صنعت، مسیر تحولات را برای سایرین هموار کند و به یاری شرکتهای زیرمجموعه خود، منشأ اثر باشد.
«محسن عسگری»، مدیرعامل گروه ساختمانی لوتوس، مدیریت کلیه امور مرتبط با شرکتهای زیرمجموعه گروه ساختمانی را بر عهده دارد. ایشان پس از گذراندن دوره کارشناسی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مدیریت اجرائی در همین دانشگاه به اتمام رسانده و سپس در دانشگاه علامه طباطبایی، مدرک دکتری مدیریت فناوری اطلاعات را اخذ کردند. او یک سال است که در سمت مدیرعامل در لوتوس اشتغال دارد و سابقه فعالیت در شرکتهای صنعتی و بازرگانی مختلف در کارنامه ایشان به چشم میخورد. در این گفتوگو ضمن پرسشوپاسخهای مطروحه، با فعالیت این مجموعه و وجوه تمایز آن بیشتر آشنا خواهیم شد.
اگر موافق هستید، برای ورود به بحث، کمی درباره لوتوس بگویید.
موافقم. گروه ساختمانی لوتوس، یک Developer است. تفاوت ماهیت یک شرکت سازنده و Developer، در ارزش افزودهای است که ایجاد میکند. Developerبودن، ورای سازماندهی مجموعهای از پیمانکاران و مدیریت زنجیره تأمین است. فلسفه وجودی یک شرکت Developer، تبدیل یک ایده به واقعیت است؛ به نحوی که ضمن جلب توجه مصرفکنندگان، سبک زندگی آنها را تغییر دهد و همینطور به چهره شهر زیبایی ببخشد. به طور کلی، Developer معمولا در مالکیت سهیم نمیشود و هدف اصلی آن ارزشآفرینی در زمین یا ملکی است که حتی مجوزهای آن نیز أخذ شده است. توجه به وجه هنرمندانه و معماری انسانمحور در لوتوس یک اصل است و همان چیزی است که به ساختمانهای ما هویت بخشیده و آنها را تبدیل به آثاری شاخص کرده است.
با توجه به تعاریف ارائهشده، باید اعتماد متقابل بین شما و مشتریانتان ایجاد شود. این اعتماد چگونه شکل میگیرد؟
ایجاد حس اعتماد، برایند تکرار تجربههای به یادماندنی و رفتارهای صادقانهای است که برند طی سالها برای مخاطبین خود رقم زده و تصویری مثبت در اذهان آنان ایجاد کرده است. رجوع به سوابق 15ساله گروه لوتوس، منبع خوبی برای بررسی اعتبار مجموعه است. مشارکت با سرمایهگذاران طی این سالها، هیچ ریسکی برای آنان نداشته و اگر هم بعضا به دلیل رخدادهای غیرقابل پیشبینی پروژهای با تأخیر تحویل داده شده، نهایتا همکاری با شرکا را با رضایت به پایان رسانده است. ارزشافزودهای که مضاف بر تورم برای آنها ایجاد شده، عدد قابل توجهی بوده. حتی ممکن است بیشتر از سودی که لوتوس در فرایند ساخت به دست آورده نصیب آنها شده باشد. این مسئله در مورد دیگر اجزای زنجیره تأمین هم صادق است؛ زیرا به واسطه تأمین محصولات باکیفیت برای پروژههای بزرگمقیاس، سود قابل توجهی عاید تأمینکنندگان میشود. معماران نیز به واسطه فرصت ویژهای که برای خلق آثار هنری در حجم ویژهای به دست میآورند، همیشه مشتاق همکاری با لوتوس بودهاند. لوتوس همیشه از ایدههای خاص حتی به قیمت صرف هزینه بسیار بالاتر استقبال کرده است. گروه بعدی کارکنان هستند. فرصت حضور در شرکتی که با داشتن پروژههای ویژه، امکان کسب تجربههای متمایز، پیچیده و توأم با یادگیری را فراهم میکند، بستر مناسبی برای رشد کارکنان است و رضایت آنان را به همراه خواهد داشت. ذینفعان حاکمیتی هم راضی هستند. هدف غایی شهرداری و نهادهای حاکمیتی، آبادانی شهر است. ساختمانهایی که لوتوس میسازد، فراتر از یک ساختمان مسکونی است و یک المان شهری محسوب میشود. در نتیجه حتی بدون سرمایهگذاری توسط نهادهای مذکور نیز، نظر آنان تأمین خواهد شد. منظره چشمنوازی که به واسطه حضور پروژههای لوتوس در شهر ایجاد میشود، نهتنها برای ساکنان، بلکه برای مردم شهر نیز ارزش افزوده ایجاد میکند. امیدواریم این سابقه، در آینده نیز سرمایه ما برای اجرای پروژههای آتی باشد.
حالا موضوع این است، مشابه کاری که شما انجام میدهید شرکتهای دیگر هم انجام میدهند و اگر با آنها هم حرف بزنیم احتمالا آنها هم موارد مشابه را اعلام میکنند. من به عنوان کسی که این طرف میز نشستم، باید بین شما و دیگر شرکتها دست به انتخاب بزنم. به چه دلیل من باید سراغ شما بیایم؟
بخشی از این موضوع، همان چیزی است که ما در مفهومی به نام برند خلاصه میکنیم. شما ممکن است خیاط زبردستی را سراغ داشته باشید که کتوشلوارهای بسیار خوبی میدوزد اما به هزارویک دلیل، ممکن است نزد او نروید و در عوض کتوشلوار فلان برند معروف را بخرید. مسئله این است که سازندههای زیادی در این بازار کار میکنند. شرکتها و افرادی هم داریم که مانند ما لوکس میسازند، اما شما شرکتهای زیادی را نخواهید یافت که هم پروژههای متعدد و بزرگمقیاس داشته باشند و هم لوکس باشند. این اولین وجه تمایز ما با دیگران است. دومین وجه تمایز ما ساختار سازمانی است. علاوهبر وجه بصری ساختمانها، پارامترهای دیگری مانند کیفیت مواد اولیه، تکنولوژی ساخت و رعایت استانداردهای شهرسازی وجود دارد که در پایان کار، قابل سنجش نیستند اما بسیار مهم تلقی میشوند. دستیابی به بالاترین سطح کیفی و رعایت استانداردها فقط در صورتی امکانپذیر است که توسط سازمانی متشکل از واحدهای مختلف با تخصصهای متفاوت مدیریت شود و متکی به یک فرد بودن برای تحقق اهداف عالی پروژه کافی نیست. برای ما بسیار مهم است که هر سازهای، قرار است به چه قیمت پای مردم حساب شود.
محکی هم برای این گفته وجود دارد؟
بله، پروژههای لوتوس دارای شناسنامه هستند و همچنین اعتبار برند لوتوس باعث شده خیال مخاطبان از کیفیت کار آسوده باشد. آنها اطمینان دارند که ساختاری برای کنترل کیفیت و نظارت بر تمام اجزای پروژه با دقت بسیار بالا وجود دارد. اقدامات همکاران من در بخش مهندسی و معماری بعضا برای من حیرتآور است. خروجی با کیفیت قطعا حاصل صرف زمان، هزینه و انرژی بالاست که لوتوس سخاوتمندانه برای تحقق کیفیت وعده داده شده، سرمایههای مادی و انسانی خود را به کار میگیرد. همکاری با لوتوس، همکاری با یک شخص نیست، بلکه همکاری با یک سیستم یکپارچه است. انتخاب لوتوس توسط افراد، مرهون همین خصیصه است، نه چیز دیگر. خداوند را شاکریم که در طول پنج سال گذشته، هیچ حادثه جدی در پروژههای ما و برای نیروهایی که در محل پروژهها مشغول فعالیت هستند رخ نداده؛ پروژههایی که روزانه تقریبا 700 تا 800 نفر در آنها مشغول به کار هستند. البته اگر این تعداد نیروی انسانی را با پیمانکاران و زیرمجموعههایشان حساب کنید، قریب به 1500 تا 2000 نفر روزانه در پروژههای لوتوس، دحال کار هستند. حفظ سلامت این افراد برای ما بسیار حائز اهمیت است و رعایت دقیق استانداردهاست که باعث شده فضای کارگاهی ما کاملا ایمن باشد.
برای آینده هم فکری کردهاید؟
ما دو افق برای لوتوس در نظر گرفتهایم: نخست اینکه برند اول صنعت ساختمان شویم و دوم اینکه بتوانیم به حجم ساختوساز باکیفیت و مطابق با استاندارهای سطح بالای خودمان اضافه کنیم و آن را به بالاترین میزان در کل کشور برسانیم. مضافا موضوعات توسعهای هم در شرکت وجود دارد و برای هریک از اجزای مجموعه لوتوس، برنامهای مشخص تدوین شده است.
این حجم از نظر متراژ چقدر است؟
اگر بخواهم عدد اعلام کنم، ما تصمیم گرفتهایم سطح ساختوسازهای لوتوس را به دو میلیون مترمربع در سطح شهر تهران افزایش دهیم.
سؤالات من به اتمام رسید. اگر نکتهای مد نظرتان هست که در ضمن گفتوگو به آن اشاره نشده، بفرمایید.
به نظر من نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم و در ایران کمتر شناخته شده است، مفهومی به نام «Developer» است. تفاوت Developer با سازنده یا پیمانکار، چیزی است که باید در کشور شناخته شود.
یکی از موضوعات مهم در مورد Developerهای دنیا این است که آنها هیچگاه دنبال کسب سود از تملک واحدها نیستند. اینکه شما بخواهید از طریق سرمایهگذاری در یک پروژه و یا تملک ساختمان، سود ایجاد کنید، توسط همه امکانپذیر است اما Developerها به واسطه توانمندیهایشان و برندی که بنا نهادند، در بازار ساختوساز حاضر میشوند و مشتریان به واسطه اعتبار برند با آنها کار میکنند. ما در لوتوس همواره سعی کردیم به عنوان رهبر صنعت، این مفهوم را تشریح کنیم و به معنای واقعی کلمه، Developer باشیم. محل فعالیت ما سراسر ایران است، البته با تمرکز بیشتر بر شهر تهران. در تلاشیم بناهایی خلق کنیم که مصداق پستمدرنیسم باشد، فرهنگ و هنر ایرانی در آن جایگاه ویژهای داشته باشد و انسان معاصر در آن با آسودگی زندگی کند.
وقتی دلایل شکست مجموعههای خوشنامی که در ادوار طولانی در صنعت ساختمان فعالیت میکردند را بررسی کردم، به این نکته پی بردم که این مجموعهها در بزنگاههای تغییر سلیقه مخاطب، توان سازگاری با شرایط جدید را نداشتند و حذف شدند. سلیقه و سبک زندگی انسانها، هر چند دهه یک بار تغییر میکند و این روندی طبیعی و اجتنابناپذیر است. ما در لوتوس این تغییرات را به رسمیت شناخته و با دقت رصد میکنیم تا مطابق با ذائقه مخاطبان گام برداریم.
و نکته پایانی این است که اگر میخواهید یک سازمان باشید، باید قادر به ایجاد ثبات باشید. در اقتصاد کشور ما، پستیوبلندیهای زیادی وجود داشته و همین مسئله به بیثباتی صنعت ساختمان دامن زده است. ما در لوتوس براساس اصولی کار خواهیم کرد که مستقل از فرازوفرودهای اقتصادی و رکود و رونق بازار باشد.
source