فرشاد ابراهیم پور نورآبادی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با افکارنیوز،ضمن تاکید بر اهمیت سرمایهگذاری در حوزه آموزش برای تحقق جهش تولید در سال ۱۴۰۴،گفت: همانطور که مستحضرید، هدف اصلی ما در سال ۱۴۰۴ باید هدایت اقتصاد کشور به سمت تولید پایدار و ارزشآفرین باشد. اما سوال اینجاست که سرمایهگذاری برای تولید را از کجا شروع کنیم؟ تجربه کشورهای پیشرو نشان داده است که بدون سرمایهگذاری بر نیروی انسانی، هیچ جهشی در تولید رخ نخواهد داد. بنابراین، بنده معتقدم نقطه آغاز این سرمایهگذاری، آموزش و پرورش و تحول در نظام مهارتآموزی کشور است.
نماینده مردم ایذه،باغملک، دزپارت و صیدون در ادامه تاکید کرد: امروزه تولید تنها به منابع مالی و فناوری محدود نمیشود. بلکه مهمتر از آن، نیروی انسانی توانمند، خلاق و ماهر است. متاسفانه، در حالی که بسیاری از کشورها در دهههای گذشته نظام آموزشی خود را به سمت مهارتآموزی و کارآفرینی سوق دادهاند، نظام آموزشی ما همچنان مبتنی بر محفوظات و آزمونمحوری است. نتیجه این روند، انبوهی از فارغالتحصیلانی است که برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را ندارند و این موضوع، رشد تولید را با چالش مواجه کرده است.
وی در مورد اقدامات اثربخشی سرمایهگذاری در حوزه تولید، اظهار داشت:در واقع سرمایهگذاری برای تولید زمانی اثربخش است که آموزش را از اقتصاد جدا نکنیم و در این مسیر، چند اقدام کلیدی از جمله اصلاح نظام آموزشی برای مهارتمحوری ضروری است و به جای تاکید صرف بر مدرکگرایی، باید آموزش را به سمت و سوی مهارتآموزی و توانمندسازی نیروی کار سوق دهیم.
این نماینده مجلس یادآور شد:ایجاد پیوند میان مدارس، دانشگاهها و صنایع از جمله نکات کلیدی است که بسیار حائز اهمیت است، بنگاههای اقتصادی باید در تدوین محتوای آموزشی و مهارتهای مورد نیاز نقش داشته باشند، همچنین، گسترش کارآموزی و تجربه عملی ضروری است و دانشآموزان و دانشجویان باید از سنین پایین با فضای واقعی تولید و کسب و کار آشنا شوند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تغییر نگرش دولت نسبت به آموزش دولت را ضروری دانست و گفت:دولت باید آموزش را یک سرمایهگذاری بلندمدت بداند، نه یک هزینه جاری، این امر نیازمند اقدامات عملی از جمله توسعه فناوریهای آموزشی و هوشمندسازی مدارس و دانشگاهها، ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی در نظام آموزشی و حمایت از پژوهشهای کاربردی و تجاریسازی ایدههای دانشبنیان است.
در پایان ابراهیم پور تاکید کرد:اگر میخواهیم در سال ۱۴۰۴ سال سرمایهگذاری واقعی برای تولید صورت گیرد، باید از سرمایهگذاری بر آموزش آغاز کنیم. بدون نیروی انسانی ماهر، حتی با وجود سرمایه و فناوری، تولید رشد نخواهد کرد. آموزش و پرورش و دانشگاههای کشور باید به عنوان موتور محرک اقتصاد دانشبنیان عمل کنند. سرمایهگذاری بر آموزش، سرمایهگذاری برای تولید است، و این تنها مسیری است که میتواند آینده اقتصادی کشور را تضمین کند.
source