Wp Header Logo 3304.png

به گزارش اکوایران، پارس خودرویی‌ها در سال ۱۴۰۳ اتفاق‌های مختلفی را از سر گذراندند و امیدوارند مُزد تغییرهای ایجاد شده را در سال ۱۴۰۴ ببینند.

امیدواری به حضور محصول وارداتی جدید

پارس خودرو جز اولین شرکت‌هایی بود که بعد از برداشتن قفل از در ورود خودرو به کشور دست به کار واردات محصولات برندهای جهانی خودروساز شد. این خودروسازی در گام اول سراغ محصولی از برند چینی Zotye رفت.

خودروساز زیر مجموعه سایپا به دلیل ارتباطاتی که شرکت مادر (سایپا) با این خودروساز چینی در سال‌های پیش از تحریم داشت تلاش کرد تا میانبُر زده و با عرضه یک کراس اوور جمع و جور شهری دل متقاضیان خودروهای وارداتی را ببرد؛ اما تیر پارس خودرویی‌ها به سنگ خورد و مشتاقان خودروهای وارداتی استقبال چندانی از Zotye DL5 نکردند.

پارس خودرویی‌ها که انتظار این رفتار سرد از مشتریان را نداشتند دست به تغییر استراتژی خود در انتخاب محصولات وارداتی زدند.

آن‌طور که این خودروسازی در تیر ۱۴۰۳ در سایت کدال سازمان بورس اطلاع‌رسانی کرد، برنامه‌ریزی برای واردات نیسان Sylphy و همچنین Roewe erx5 در دستورکار قرار گرفت.

هر چند هنوز خبری از نیسان Sylphy وارداتی توسط پارس خودرو نیست، اما شرکت زیرمجموعه سایپا در آخرین دور از فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از Roewe erx5 رونمایی کرد.

اخبار منتشر شده از استقبال مشتریان از این محصول کراس اوور پلاگین هیبریدی پارس خودرو حکایت می‌کند.

البته فراموش نکنیم آنچه سبب شد تا پارس خودرویی‌ها به تغییر سبد محصولات وارداتی خود اقدام کنند علاوه بر استقبال دلسردکننده مشتریان، توقف تولید Zotye DL5 در بازار چین نیز بود.

به هر حال پارس خودرویی در سال گذشته و همچنین سال ۱۴۰۲ در مجموع حدود ۹۰۰ دستگاه از این کراس اوور جمع و جور شهری برند Zotye را وارد کردند که سهم بیش از ۵۰۰ دستگاهی مربوط به سال ۱۴۰۳ بود. حالا خودروساز زیر مجموعه سایپا امیدوار است کم‌کاری‌ها در بازار وارداتی در ۲ سال گذشته در سال ۱۴۰۴ جبران شود.

روزهای طلایی سهند از در راهند؟

همچنین پارس خودرویی‌ها در سالی گه گذشته تولید انبوه سهند را در دستور کار قرار دادند. این خودروسازی تا پایان بهمن ۱۴۰۳ حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه سهند را در خطوط تولید خود تکمیل کرد. این خودروسازی در پایان بهمن ۱۴۰۲ در مجموع حول و حوش ۵۰ دستگاه سهند تولید کرده بود. بنابراین می‌توان گفت تولید این محصول جدید در خطوط تولید پارس خودرو استارت خورده است.

اما مقایسه تیراژ تولید سهند در بازه فروردین تا بهمن ۱۴۰۳ با تیراژ فروش این خودرو از دست‌اندازهایی در مسیر پارس خودرو خبر می‌دهد.

خودروساز زیر مجموعه سایپا تا پایان دومین ماه از زمستان ۱۴۰۳ در مجموع بیش از ۱۱ هزار و ۱۵۰ دستگاه سهند را برای مشتریان فاکتور کرده بود. بنابراین پارس خودرویی‌ها بیش از ۲ هزار و ۱۱۰ دستگاه سهند را به دلایل مختلف برای مشتریان فاکتور نکردند.

این تیراژ فروخته نشده حول و حوش ۱۶ درصد از کل تولید سهند را در بازه فروردین تا بهمن ۱۴۰۳ شامل می‌شود.

به نظر می‌رسد تولید سهند به‌رغم قرار گرفتن در جاده تولید انبوه هنوز با چالش‌هایی روبه‌رو باشد. پارس خودرویی‌ها امیدوارند در سال ۱۴۰۴ چالش‌های تولید سهند اگر به طور کامل برطرف نمی‌شود، به حداقل برسد.

تولید تکه تکه پراید

پارس خودرویی‌ها در بازه فروردین تا بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود هزار و ۱۵۰ دستگاه پراید را به‌صورت SKD ( تولید به صورت پکیج های مختلف مانند بدنه، موتور و …..) تولید کردند. این خودروسازی در بازه یادشده در سال ۱۴۰۲ حول و حوش هزار و ۶۵۰ دستگاه پراید تولید کردند.

تولید پراید در پارس خودرو در حالی هنوز ادامه دارد که این محصول سواری پُرطرفدار در سال ۹۹ به موزه فرستاده شدو مشخص نیست چرا همچنان پارس خودرویی‌ها تولید پراید به صورت SKD را در دستور کار دارد.

البته شاهد کاهش حدود ۳۰ درصدی تولید پراید به صورت SKD در بازه فرودین تا بهمن ۱۴۰۳ به نسبت همین بازه زمانی در ۱۴۰۲ هستیم. بنابراین باید منتظر ماند و دید پارس خودرویی‌ها در سال ۱۴۰۴ چه روندی را تولید پراید به صورت SKD در پیش می‌گیرند.

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *