Wp Header Logo 2299.png

به گزارش گروه رسانه‌ای شرق؛ در چین، فروشگاه‌های محصولات روسی مثل قارچ همه جا سبز شدند. ویترین‌ها با پرچم‌های چین و روسیه تزئین شده و در ورودی بعضی از فروشگاهها عروسک‌های ماتروشکا به استقبال مشتریان می‌آیند. داخل فروشگاه‌ها، قفسه‌ها پر از شکلات، بیسکویت، عسل و حتی ودکای روسی است.

این موضوع باعث تعجب بسیاری از مردم چین شده است و در شبکه‌های اجتماعی این کشور، کاربران از خود می‌پرسند که این فروشگاه‌ها از کجا آمده‌اند و چرا یک‌شبه در همه جا ظاهر شده‌اند؟

این پدیده نتیجه افزایش روابط تجاری چین و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است. چین که به مهم‌ترین شریک اقتصادی روسیه در دوران تحریم‌ها تبدیل شده، حالا شاهد رونق بازار کالاهای روسی است.

 

رشد تجارت چین و روسیه

تحریم‌های غرب علیه روسیه، این کشور را به سمت چین سوق داده و تجارت بین دو کشور رکوردهای جدیدی ثبت کرده است. در حالی که نفت، گاز و زغال‌سنگ روسیه مهم‌ترین صادرات به چین هستند، محصولات غذایی مثل بستنی، بیسکویت و پودر شیر هم طرفداران زیادی پیدا کردند.

در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارهای چینی فرصت را غنیمت شمرده و وارد این بازار شده‌اند. از سال ۲۰۲۲ تاکنون، بیش از ۲۵۰۰ شرکت جدید در زمینه تجارت محصولات روسی ثبت شده‌اند که نیمی از آن‌ها فقط در یک سال اخیر راه‌اندازی شده‌اند. طبق سوابق ثبت شرکت‌ها، حدود ۸۰ درصد این شرکت‌ها همچنان فعال هستند.

هرچند بیشتر این شرکت‌ها در استان هیلونگ‌جیانگ که هم‌مرز با روسیه است، مستقرند اما طی دو سال گذشته، فروشگاه‌های محصولات روسی در استان‌های دیگر چین هم رشد کرده‌اند.

 

چه محصولاتی محبوب‌ترند؟

محصولات روسی‌ که بیشترین استقبال را در چین داشته‌اند، شکلات، بیسکویت و پودر شیر هستند. این کالاها که با برند «ساخت روسیه» تبلیغ می‌شوند، حس کیفیت و اصالت را به مشتریان چینی القا می‌کنند.

در یکی از فروشگاه‌های پکن، فروشنده‌ای که محصولات روسی را در قفسه‌هایش می‌گذارد در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: «محبوب‌ترین محصول ما عسل روسی است. خیلی‌ها سراغش را می‌گیرند. این شکلات‌ها هم کاملاً خالص هستند. همه محصولاتی که از روسیه می‌آوریم کیفیت بالایی دارند.»

همزمان از بلندگوهای فروشگاه، پیام‌هایی پخش می‌شد که از محصولات روسی به عنوان «طبیعی، سالم و باکیفیت» یاد می‌کردند.

یک گردشگر از استان شانشی که برای خرید به این فروشگاه آمده بود، به خبرنگار سی‌ان‌ان می‌گوید: «روسیه کشور بزرگی است، منابع طبیعی زیادی دارد و مردمش هم بسیار مهربان هستند.»

سو، زنی ۲۰ ساله که در شهر پینگ‌لیانگ (استان گانسو) سه فروشگاه محصولات روسی راه‌اندازی کرده، می‌گوید: «چین و روسیه در سال‌های اخیر روابط خیلی خوبی پیدا کرده‌اند و من هم نگاه مثبتی به روسیه دارم.»

او در فروشگاه‌هایش علاوه بر محصولات روسی، کالاهایی از سریلانکا و استرالیا هم می‌فروشد، اما معتقد است که ذائقه مردم محلی بیشتر با محصولات روسی جور در می‌آید.

 

حمایت‌های رسمی و محبوبیت در بین مردم چین

با ادامه جنگ اوکراین، چین و روسیه بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند. هر دو کشور که موضعی مخالف آمریکا دارند، در تلاشند تا نظم جهانی تحت رهبری واشنگتن را به چالش بکشند.

روسیه و ولادیمیر پوتین در چین طرفداران زیادی دارند. طبق نظرسنجی دانشگاه تسینگ‌هوآ، ۶۶ درصد از مردم چین نظر مثبتی نسبت به روسیه دارند، در حالی که ۷۶ درصد دیدگاه منفی نسبت به آمریکا ابراز کرده‌اند.

موج علاقه به محصولات روسی از اوایل ۲۰۲۲ آغاز شد. چند روز پس از آغاز جنگ اوکراین، فروشگاه اینترنتی «پاویون دولتی روسیه» که از سوی سفارت روسیه در چین حمایت می‌شد، در شبکه‌های اجتماعی چین سر و صدای زیادی به پا کرد. مردم در عرض سه روز، نزدیک به ۶ میلیون یوان (۸۲۶ هزار دلار) برای خرید محصولات روسی خرج کردند.

از آوریل ۲۰۲۳میلادی عنوان «جشنواره‌ ساخت روسیه» در شهرهای مختلف چین برگزار شده که فروش میلیون دلاری برای محصولات روسی رقم زده‌اند.

 

مشکلات مربوط به تقلب و بررسی‌های دولتی

با افزایش تعداد این فروشگاه‌ها، نگرانی‌هایی درباره‌ کیفیت و اصالت محصولات هم مطرح شده است. برخی از مشتریان متوجه شدند که بعضی از کالاهایی که با برچسب «ساخت روسیه» فروخته می‌شوند، در واقع در چین یا حتی کشورهای دیگر مثل مالزی تولید شده‌اند.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مقدار زیادی از محصولات غذایی این فروشگاه‌ها، از جمله نان، سوسیس و پودر شیر، در کارخانه‌های چین تولید شده‌اند و فقط بسته‌بندی آن‌ها به زبان روسی است.

این ماجرا توسط برخی از اینفلوئنسرهای روسی در چین هم افشا شده است. در یکی از ویدئوهای منتشرشده در پلتفرم Douyin (نسخه‌ی چینی تیک‌تاک) یک کاربر روسی گفت: «من هرگز این آب‌نبات‌ها را در روسیه ندیده‌ام. بسته‌بندی‌شان کاملاً جعلی است.» در ویدئوی دیگری، زنی روسی که در شانگهای از یک فروشگاه فیلم می‌گرفت، گفت: «این سوسیس‌ها اصلاً در روسیه وجود ندارند.»

حتی سفارت روسیه در چین هم واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای هشدار داده که برخی از این محصولات تقلبی هستند و کیفیت لازم را ندارند.

 

برخورد دولت چین و آینده‌ی بازار محصولات روسی

پس از بالا گرفتن اعتراضات، مقامات بازار در شانگهای ۴۷ فروشگاه محصولات روسی را بررسی کردند. در این بازرسی‌ها مشخص شد که بعضی از فروشگاه‌ها خود را به‌عنوان «پاویون دولتی روسیه» معرفی کرده بودند، در حالی که هیچ ارتباط رسمی با دولت روسیه نداشتند. این فروشگاه‌ها تعطیل شدند و برخی دیگر هم به دلیل تبلیغات گمراه‌کننده جریمه شدند. بررسی‌های مشابهی در شهرهای دیگر چین هم در جریان است.

با این حال، محبوبیت محصولات روسی همچنان رو به افزایش است. مرکز صادرات روسیه اعلام کرده که تا پایان سال، ۳۰۰ فروشگاه دیگر را با همکاری شرکت‌های چینی راه‌اندازی خواهد کرد.

در همین راستا، مقامات روسیه یک برچسب مخصوص به نام «ساخت روسیه» معرفی کرده‌اند که روی بسته‌بندی محصولات اصل قرار می‌گیرد. این نشان، که به شکل یک کبوتر است، تأیید می‌کند که کالا واقعاً در روسیه تولید شده است.

مدیر مرکز صادرات روسیه در جشنواره‌ «ساخت روسیه» در شن‌یانگ گفت: «ما واقعاً امیدواریم که همه‌ مشتریان چینی بتوانند محصولات اصیل و باکیفیت روسی خریداری کنند.»

 

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *