Wp Header Logo 1638.png

السا کنی- راهبر عملیات کافه بازار

 

اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۳ روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد و یکی از مهم‌ترین تحولات اخیر، خرید کافه‌بازار توسط تپسل بود. درحالی‌که بسیاری از تحلیلگران فقط بر تأثیرات این معامله در حوزه تبلیغات و از منظر تپسل متمرکز شده‌اند، به نظر می‌رسد این بخش از این معامله، فقط بخشی از یک تصویر بزرگ‌تر است. در این یادداشت از دیدگاه کافه‌بازار به موضوع می‌پردازیم.

پیشرانه آغازین این معامله، از تصمیم تمرکزگرایی شروع شد که هلدینگ هزاردستان از سال ۱۴۰۱ پیش گرفته بود. هزاردستان از آن زمان تصمیم گرفت پراکندگی در خدمات و سرویس‌های خود را محدود و کوچک کند و در نتیجه مجموعه‌ای از اقدامات را در راستای فروش و ادغام کسب‌وکارهای مختلفش در پیش گرفت. در نهایت نوبت به کسب‌وکار اولیه و دیرینه خود کافه‌بازار رسید تا با فروش آن، سیاست تمرکز کامل بر روی دیوار تکمیل و نهایی شود.

نتیجه مجموعه این تصمیمات، طی سال‌های اخیر باعث شده بود که کافه‌بازار سهم کمتری از توجه، انگیزه و سرمایه‌گذاری‌های گروه را به دست آورد. هم‌افزایی این وضعیت در کنار مجموعه شرایط اجتماعی، منجر به کاهش سطح پذیرش ریسک در ارائه و تأیید طرح‌های توسعه‌ای شده بود. حفظ وضع موجود و بهینه‌سازی حداکثری عملیات و سودآوری شرکت، در دستور کار مدیرعامل و کمیته اجرائی شرکت قرار گرفته بود. در نتیجه روح خلاقیت و نوآوری‌های بلندپروازانه‌ای که روزی از دل خود دیوار، بلد و ستون را بزرگ کرده بود، ضعیف و کمرنگ شد. به هر حال، هر آغازی را پایانی است و از پس آن شروع روزهای بهتر، وقت آن رسیده بود که کافه‌بازار مجددا سرنوشت خود را در دست بگیرد و مسیر جدیدی برای ادامه حیات خود در پیش بگیرد.

و اما اکنون…

با تغییرات اخیر و ورود تپسل به عنوان سهامدار جدید کافه‌بازار، این پلتفرم دیجیتال بار دیگر در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است. در این شرایط، کافه‌بازار که توانسته موانع و محدودیت‌های پیش‌روی خود را برای توسعه از میان بردارد، فرصت این را دارد که با همت، تلاش و انگیزه همکاران خود و سرمایه‌گذاران جدید و همچنین مشارکت و همراهی با شرکای تجاری‌اش، به دوره‌ای جدید از نوآوری و توسعه وارد شود. این فرصت به کافه‌بازار اجازه می‌دهد تا با گسترش فعالیت‌های خود، به تولید، عرضه، پردازش و مدیریت انواع محتوای دیجیتال در قالب‌های مختلف بپردازد.

شاید بدیهی‌ترین اثر تغییر سهامداری در کافه‌بازار، تقویت بخش تبلیغات باشد که از هم‌افزایی پلتفرم تپسل و پتانسیل‌های رسانه‌ای کافه‌بازار نشئت می‌گیرد. اما باید به این نکته توجه کنیم که کافه‌بازار یک پلتفرم تبلیغاتی نبوده و نیست، بلکه یکی از بزرگ‌ترین رسانه‌ها در فضای دیجیتال ایران است. این رسانه با تکیه بر پایگاه کاربران گسترده و وفادار خود، و همچنین شبکه‌ای از شرکای تجاری کوچک و بزرگ که طی سال‌ها برای خود ساخته، قادر است یک اکوسیستم متنوع از محتوای دیجیتال ارائه دهد. این ظرفیت به کافه‌بازار این امکان را می‌دهد که نقش بسیار مهمی در گسترش کیک صنعت محتوای دیجیتال ایران ایفا کند.

کافه‌بازار به همراه سهامداران جدید خود، اکنون این فرصت را یافته است تا با پذیرش ریسک‌های بیشتر، با تکیه بر توان فناوری و نوآوری همکاران خود، با استفاده از منابع جدید و نیز با مشارکت‌های تجاری هوشمندانه با بزرگان صنعت، قدم‌های مؤثر و پایداری برای ایجاد این اکوسیستم بردارد. این تغییر در ساختار مالکیت، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد مدل‌های جدید درآمدزایی و مشارکت در درآمد برای کافه‌بازار و شرکای تجاری‌اش شود و کاربر از نتیجه آن به دنیایی یکپارچه از مجموع محتوای دیجیتالی شامل و نه محدود به اپلیکیشن، بازی، کتاب، پادکست، ویدئو، موسیقی، سرویس‌های پرداخت و سایر رسانه‌های دیجیتالی دسترسی یابد.

در نهایت، آنچه در آینده می‌توان از کافه‌بازار انتظار داشت، توانمندسازی اصل خود در تسهیل دسترسی به محتوای سرگرم‌کننده تعاملی برای کاربران و ایجاد سکویی برای تولید‌کنندگان محتوا برای دستیابی ساده‌تر و آسان‌تر به کاربران است. با تمرکز بر نوآوری، هماهنگی با شرکای تجاری و توسعه بازارهای جدید، کافه‌بازار نقشی کلیدی در شکل‌دهی و نوآفرینی آینده دیجیتال ایران ایفا خواهد کرد.

 

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *