آیا میدانستید بالارفتن قیمت سوخت هواپیما تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت بلیط آن دارد؟ شاید تابهحال درمورد سوخت هواپیما و تأثیر آن بر قیمت تمامشدهی سفرتان فکر نکردهاید و حتی ممکن است از آن بیاطلاع باشید!
سوخت هواپیما با سوخت دیگر وسایل نقلیه کاملاً متفاوت است و باتوجهبه منابع غنی گاز و نفت و پالایشگاههای مختلف، این سؤال مطرح میشود که چرا افزایش قیمت سوخت بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر دارد؟
در این مقاله قصد داریم درمورد سوخت هواپیما، تأثیر افزایش قیمت آن بر بلیط و هواپیماهایی که سوخت کمتری مصرف میکنند صحبت کنیم.
کسب اطلاعات لازم درمورد تفاوت سوخت هواپیما و میزان مصرف آن در سفرهای داخلی و خارجی باعث میشود انتخاب اقتصادی و هوشمندانهتری درمورد سفر خود داشته باشید.
سوخت مصرفی هواپیما
هواپیماهای مختلف بر اساس نوع موتور خود، دو نوع سوخت متفاوت استفاده میکنند. هر یک از این نوع سوختها خاصیت متفاوتی دارند و در مسیرهای مختلف استفاده میشوند. بهطورکلی دو نوع “سوخت جت یا aviation turbine fuel” و گازوئیل هواپیما یا “AvGas” داریم که در ادامه به معرفی هر یک میپردازیم.
سوخت جت
سوخت جت برای موتورهای توربینی و هواپیماهای بزرگتر و هواپیماهایی با موتور توربو پراب استفاده میشود. این سوخت از نفت سفید و مشتقات آن در سه نوع متفاوت تهیه میشود. سوخت جت باید در پالایشگاههای مناسب و طی فرایندهای مختلف تهیه و تولید شود. این سوخت بههیچعنوان نباید ذرات اضافی داشته باشد، چرا که باعث خوردگی و استهلاک موتور هواپیما میشود.
از دیگر ویژگیهای سوخت جت، سبک بودن و فراریت بالای آن است. درصورتیکه گرانروی (عدم تمایل به روان و جاریشدن مایع) یک سوخت بالا باشد، امکان جریانپیداکردن در موتور کاهشیافته و سوخترسانی کامل انجام نمیشود؛ همچنین امکان ایجاد مانع در برابر عبور سوختهای سبک در بخشهای مختلف موتور اتفاق میافتد که در نهایت خطرات متعددی برای مسافران دارد.
- سوخت جت A: این نوع از سوخت جت، بیرنگ و تصفیه شده بر پایهی نفت سفید است. بیشتر کاربرد آن در ایالت متحدهی آمریکا است و باتوجهبه نقطه انجماد آن در دمای منفی 40 درجه و مقاومت بالای خود در برابر دما و اشتعال، در تمام مسیرها قابلاستفادهاند.
سوخت جت A1: این نوع سوخت جت در تمام دنیا به جز ایالات متحده آمریکا استفاده میشود. تقریباً برای تمام مسیرها مناسب است و در هواپیماهای تجاری و بزرگ کاربرد دارد. دمای انجماد آن منفی 47 درجه و مانند سوخت قبلی، مقاومت بالایی در برابر دما و اشتعال و فشار بالای هوا دارد؛ در نتیجه در سفرهای طولانیمدت از این سوخت استفاده میشود.
سوخت جت B: سوختی جایگزین برای تمام هواپیماهای تجاری و بزرگ است که از نفتا (نوعی روغن تصفیه شده) و نفت سفید تشکیل میشود. دمای انجماد این سوخت منفی 60 درجه است و این یعنی مناسب سفر در تمام مناطق سردسیر و ارتفاعات بسیار بالا. عمده استفاده این سوخت در مسیرهای قطبی و روسیه است.
سوخت AvGas
این سوخت در هواپیماهای کوچکتر، هواپیماهای آموزشی، تکسرنشین و جتهای شخصی که دارای موتورهای پیستونی هستند کاربرد دارد و بر پایهی بنزین و گازوئیل است. به علت عدم کاربرد در موتورهای توربینی، از این سوخت در پروازهای تجاری استفاده نمیشود.
بیشترین سوخت مصرفی هواپیما در دو زمان است؛ هنگام برخاستن و در هنگام فرود و اهمیت استفاده از سوخت مناسب و باکیفیت در این دو زمان است. چرا که اگر سوخت به میزان کافی به موتورها نرسد و یا به علت فرار بودن بسیار بالا، زودتر از حد معمول مصرف شود، هواپیما مجبور به فرود ناگهانی و سریعتر شده و خطر انفجار و سقوط رخ میدهد.
تاثیر افزایش قیمت سوخت بر قیمت بلیط هواپیما
حالا که اطلاعات لازم درمورد انواع سوخت هواپیما را کسب کردیم و از اهمیت کیفیت سوخت مطلع شدیم، نوبت به بررسی این سؤال میرسد که: چرا باوجود منابع نفتی فراوان در ایران، افزایش قیمت سوخت و نفت جهانی بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر دارد؟
تاثیر پالایش صحیح سوخت بر قیمت آن
مهمترین مسئله درمورد استفاده از سوخت جت در هواپیما، پالایش صحیح آن است. اگر سوخت در شرایط استاندارد جهانی تهیه نشود، امکان خطر آفرینی در طی فرایند پرواز بالاست و تجهیزات لازم برای پالایش صحیح این سوخت از کشورهای خارجی وارد میشود؛ ایران در تحریم شدید قرار دارد و این موضوع تأثیر منفی بر قیمت تمامشدهی سوخت هواپیما میگذارد.
تاثیر یارانه های سوختی ایرلاین ها
موضوع دیگر یارانههای سوختی است که ایرلاینها بهعنوان کمکهزینهی سوخت دریافت میکردند؛ پیشازاین یارانههای سوخت هواپیما به طور میانگین در حدود 33 هزار میلیارد تومان بود که دولت هر ساله بهعنوان کمکهزینهی سوخت به ایرلاینها پرداخت میکرد؛ به این صورت که سوخت هواپیما را از پالایشگاهها به قیمت 21 هزار تومان میخرید و به قیمت 600 تومان به ایرلاینها میفروخت.
اکنون در بودجهبندی سال 1404 قیمت سوخت هواپیما با افزایش 11 برابری مواجه خواهد شد؛ باتوجهبه افزایش قیمت سوخت هواپیما از 600 تومان به 6600 تومان، تکلیف قیمت سوخت و یارانهی کمکی مشخص نیست و ایرلاینها تصمیم به افزایش قیمت بلیط میگیرند تا بتوانند هزینههای لازم برای تعمیرات و نگهداری هواپیما را تهیه کنند.
هنوز تصمیم دولت درمورد 10 هزار میلیاردتومانی که از این افزایش قیمت سوخت هواپیما دریافت میکند، مشخص نیست؛ اما ممکن است این مبلغ صرف نوسازی ناوگانهای هوایی شود. درصورتیکه عمر و سن ناوگانهای هوایی کمتر باشد و جدیدتر ساخته شده باشند، مصرف سوخت آنها تا حد زیادی کاهش پیدا میکند.
اعتراضات مبنی بر این بود که چرا دولت هزینهی 33 هزار میلیاردتومانی را صرف یارانه سوخت هواپیما میکند و این مبلغ تنها برای قشر مرفهی از جامعه صرف میشود که امکان سفر هوایی دارند؛ اگر این مبلغ از همان ابتدا صرف ساخت یک فرودگاه بینالمللی و نوسازی ناوگان هوایی شده بود، اکنون افزایش قیمت سوخت هواپیما بر قیمت بلیط آن تأثیری نمیگذاشت.
اهمیت نوسازی ناوگان هوایی
اغلب هواپیماهای ایرلاینها قدیمی هستند و سن بالایی دارند؛ صرف هزینه برای نگهداری و تعمیرات این هواپیماها باعث شده ایرلاینها مدام قیمت بلیط هواپیما در مسیرهای داخلی و خارجی را افزایش دهند. حالا که بحث افزایش قیمت سوخت به میان آمده و تعیین نرخ بلیط هواپیما نیز آزاد شده است، مشخص نیست ایرلاینها قصد بالابردن نرخ بلیط تا چه اندازه را دارند.
طبق آخرین گفتههای سازمانهای نظارت بر نرخها، ایرلاینها در رنج مشخصی امکان افزایش قیمت بلیط را دارند و درصورتیکه از آن بازهی تعیین شده قیمت بالاتری را اعلام کنند جریمه خواهند شد و رسیدگیهای جدی صورت میگیرد.
هزینه سوخت مصرفی برای هر نفر در پرواز
در حقیقت سوخت مصرفی هواپیما در سفرها برای هر فردی که در هواپیما است، ساعتی بین 3 تا 4 لیتر است که تا الان هر فرد بابت هر ساعت نشستن روی صندلی هواپیما 24 هزار تومان (بخشی از مبلغ بلیط هواپیما که مربوط به سوخت آن است) میپرداخت، اما اگر افزایش قیمت 11 برابری اعمال شود، این مبلغ به 280 هزار تومان افزایش خواهد یافت.
تاثیر افزایش نرخ سوخت بر بلیط هواپیما خارجی
از طرفی مدتزمان و مسافت سفرهای خارجی بسیار بیشتر است و این افزایش نرخ سوخت مصرفی در هواپیما تأثیر منفی در نرخ بلیط پرواز خارجی اکونومی خواهد داشت. پروازهای بیزینس و فرست کلاس به علت ارائهی خدماتی که دارند، معمولاً قیمت بسیار بالاتری نسبت به پروازهای اکونومی دارند و این افزایش قیمت بلیط به علت بالارفتن نرخ سوخت، تغییر محسوسی روی این نوع بلیط اعمال نخواهد کرد.
تاثیر افزایش نرخ سوخت روی بلیط چارتر
نکتهی قابلتوجه این است که افزایش قیمت سوخت روی بلیط پروازهای ارزانقیمت مثل بلیط چارتر هم تأثیر منفی دارد و موجب بالارفتن قیمت بلیط در مسیرهای مختلف میشود. یعنی مسافرانی که باید در مسیرهای پرتردد سفر داشته باشند، درگیر هزینههای بالای سفر شده و ناچار به تغییر روش سفر خود میشوند.
جوانترین ایرلاین های ایران
هرچه ناوگان هوایی جوانتر باشد، مصرف سوخت کمتری خواهد داشت و در این مقاله متوجه اهمیت سن ناوگان بر میزان هزینههای عملیاتی و افزایش نرخ بلیط آن شدیم. در نتیجه هرچه سن ناوگان کمتر باشد، احتمالاً افزایش نرخ بلیط آن نیز کمتر خواهد بود. در نتیجه تصمیم داریم جوانترین هواپیماهای مسافربری ایران را معرفی کنیم تا بدانید رزرو بلیط از کدام ایرلاین داخلی هزینههای کمتری را در برخواهد داشت.
ناوگان ایران ایر
آخرین بار در سال 2016 طی یک قرارداد، 20 فروند هواپیما ATR 72-600 تهیه کرد که آنها جوانترین هواپیماهای مسافربری در ناوگان هوایی ایران هستند. بلیط هواپیما ایرانایر در پروازهای اکونومی باتوجهبه خدمات ارائه شده قیمت مناسبی دارد و البته از قدیمیترین ایرلاینهای ایرانی است.
علاوه بر 13 فروند هواپیما ATR 72-600 که در سال 2017 و 2018 وارد ایران شدند، در سال 2017 دو فروند ایرباس A330-200 و یک فروند ایرباس A321 نیز وارد ناوگان هوایی ایران شدند.
این ایرلاین علاوه بر پروازهای اکونومی، پروازهای بیزینس کلاس را نیز ارائه میدهد و کیفیت صندلیها و خدمات ارائه شده در این کلاس پروازی بسیار بالاتر از پروازهای اکونومی است.
ناوگان ایرلاین معراج
از دیگر ایرلاینهای جوان که هواپیماهای آن سن کمتری نسبت به سایر ایرلاینها دارند میتوان به شرکت هواپیمایی معراج اشاره کرد. این ایرلاین همچنین پروازهای فرست کلاس را در برخی جتها ارائه میدهد. سن ناوگان هوایی از اولین پرواز آنها محاسبه میشود که میانگین سن ناوگان هوایی معراج به 14.5 سال میرسد و از سایر ایرلاینها جوانتر است.
اغلب، بلیط هواپیما معراج در مسیرهای محدود داخلی و خارجی به فروش میرسد و از جمله این مسیرها میتوان به تهران مشهد، مشهد نجف، مشهد بغداد، استانبول تهران، قشم تهران و.. اشاره کرد.
ناوگان ماهان ایر
جوانترین هواپیما در این ایرلاین ایرباس A340 است که اولین پرواز خود را در سال 2004 انجام داده و میانگین سن ناوگان هوایی آن به 25 سال میرسد. این ایرلاین پروازهای متعدد داخلی را پوشش میدهد که بیشترین پروازها در مسیر تهران مشهد و مشهد به تهران است.
پروازهای ماهان در دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس انجام میشود. مسافرانی که بلیط هواپیما ماهان را برای پروازهای خارجی در کلاس پروازی تجاری رزرو کردهاند، متوجه تغییرات اندکی در پرواز بیزینس کلاس داخلی و خارجی شدند که در بخش سیستمهای صوتی و تصویری دیده میشود و سایر امکانات مشابه یکدیگر است.
ناوگان آتا ایر
آتا ایر نیز از هواپیماهای نسبتاً جوان در ناوگان خود بهرهمند است. میانگین سن هواپیما در این ایرلاین به 24 سال میرسد و پروازهای نسبتاً امن و راحتی دارد. بلیط هواپیما آتا در بیشتر مسیرهای داخلی دیده میشود و قیمت نسبتاً مناسبی نسبت به سایر ایرلاینها دارد. البته امکانات و نوع هواپیما در قیمت بلیط آن تأثیرگذار است.
هرچه هواپیما کوچکتر باشد و ظرفیت کمتری را حمل کند، سوخت مصرفی آن کاهشیافته و مسلماً بلیط هواپیما ارزان قیمت تری خواهد داشت.
جوانترین ایرلاین های خارجی
در ادامه به معرفی جوانترین ایرلاینهای خارجی میپردازیم که از ناوگان هوایی مدرن و بهینه با مصرف سوخت بسیار کم بهرهمند هستند و البته، پروازهایی را از ایران انجام میدهند.
باتوجهبه نرخ ارز و دلار که مدام نوسان قیمت دارد نمیتوان گفت ایرلاینهای خارجی پروازهای ارزان قیمتی از ایران داشته باشند، اما اگر باتوجهبه امکانات ارائه شده و کیفیت خدمات در نظر بگیرید، بلیط هواپیما خارجی باقیمت نسبتاً خوبی دارند.
ازآنجاکه در کشورهای خارجی قیمت سوخت هواپیما باقیمت جهانی نفت تغییر میکند و شرکتهای مختلف، یارانه سوخت ندارند، ایرلاینها مجبور به حذف هزینههای جانبی و اضافهی خود میشوند. در نتیجه خلاقیت بالا میرود و هواپیمایی را طراحی میکنند که با کمترین مصرف سوخت و ارائه خدمات محدودتر و یا کلاسهای پروازی متعدد با خدمات متفاوت، قیمت بلیط هواپیما را کنترل میکنند.
ناوگان هوایی فلای دبی
ناوگان هوایی ایرلاین فلای دبی با میانگین سن 4 سال از جوانترین ایرلاینهای خارجی است که برخی از پروازهایش را از مبدأ ایران و فرودگاههای امام خمینی تهران یا شهید هاشمینژاد مشهد انجام میدهد. این ایرلاین کلاس پروازی اکونومی و بیزینس کلاس در پروازهایش ارائه میدهد و میتوان گفت از شرکتهای هوایی ارزانقیمت محسوب میشود.
فلای دبی با ناوگانهای مدرن خود، سوخت فسیلی کمتر استفاده میکند که باعث کاهش آلودگیهای زیستمحیطی شده و اثرات منفی کمتری روی آلودگی هوا دارد و علاوهبرآن استفاده کمتر از سوخت باعث نوسان کمتر قیمت بلیط آن شده. البته در ایران باتوجهبه نوسانات ارزی، قیمت بلیط هواپیمایی فلای دبی نیز متغیر است.
ناوگان هوایی قطر ایرویز
هواپیما قطری با میانگین عمر متوسط 6 سال از دیگر ایرلاینهای جوان خارجی است که پروازهایش از فرودگاه امام خمینی تهران و شهید هاشمینژاد مشهد انجام میشوند. هواپیماهای این ایرلاین اغلب ایرباس A350 جدید و مدرن، بوئینگهای 748 ساخت جدید هستند که مصرف سوخت کمتری نسبت به سایر هواپیماهای قدیمی دارند.
ناوگان هوایی امارات ایرلاین
ناوگان هوایی امارات از دیگر ناوگانهای جوان هوایی است که با استفاده از هواپیماهای مدرن سعی در به کاهش رساندن مصرف سوختهای فسیلی و کاهش آلودگی هوا دارد.
هواپیما مدرن با مصرف سوخت کمتر
هواپیماهای مدرنی که توسط شرکتهای بزرگ هواپیماسازی طراحی و ساخته میشوند، سوخت مصرفی کمتری دارند و علاوه بر امکانات متعددی که ارائه میدهند، سبکتر بوده و میتوانند بهجای حمل موتورهای پرمصرف و سنگین، مسافران بیشتری را در خود جای دهند.
البته به علت تحریمهای سخت و زیاد علیه ایران، مدتهای زیادی است که ایرلاینهای ایرانی موفق به نوسازی و تعویض ناوگان هوایی خود نشدهاند؛ اما برخی هواپیماهایی که در ایرلاینها استفاده میشود نسبت به سایرین بهروزتر و از امکانات بیشتری بهرهمند هستند.
در ادامه چند مورد از هواپیماهای مدرن که در ایرلاینهای داخلی و خارجی استفاده میشوند را به همراه میزان سوخت مصرفی و امکانات معرفی میکنیم تا در صورت رزرو بلیط هواپیما از ایرلاینها، بهترین سفر را داشته باشید.
هواپیما ایرباس A300B2
از ساخت این هواپیما مدت زیادی میگذرد؛ اما باتوجهبه سایر هواپیماهای هم سن خودش که متعلق به شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و مک دانل داگلاس ایالت متحدهی آمریکا است، مصرف سوخت کمتری داشته و بهینهتر بود. این هواپیما در هر 100 کیلومتر پرواز بهازای هر مسافر سوختی معادل 2.47 لیتر مصرف میکند.
میزان سوخت مصرفی ایرباس اِی 300 باتوجهبه 361 مسافری که در پرواز جای میگیرند معادل 6 تن سوخت در هر ساعت پرواز است. هواپیما بوئینگ 707 که در سال 1958 یعنی 14 سال پیش از ایرباس ای 300 ساخته شد، 7 لیتر سوخت بهازای هر مسافر در هر 100 کیلومتر مصرف میکرد و ایرباس نمونهی کممصرفتری بود.
هواپیما ایرباس A300-600
این ایرباس در سال 1983 ساخته شد و از هواپیما سری قبل خودش، مصرف سوخت نسبتاً بهینهتری داشت. ایرباس A300-600 در یک ساعت مصرف سوختی معادل 5500 لیتر داشت که برای کشورهایی مثل ایران این میزان کاهش مصرف سوخت هر چند اندک، باز هم تأثیر مفیدی دارد.
هواپیما ایرباس A310-300
این هواپیما در سال 1985 ساخته شد و در ناوگان هوایی ایران مورداستفاده قرار گرفته است. میزان مصرف سوخت ایرباس اِی 310 باتوجهبه ظرفیت 280 مسافری که دارد، 2.06 لیتر بهازای هر مسافر در 100 کیلومتر مسافت است که این میزان سوخت بهازای هر مسافر در هر ساعت به حدود 18.57 لیتر میرسد.
هواپیما ایرباس A320-200
این هواپیما از ایرباس A310-300 کوچکتر است و تعداد مسافر کمتری را میتوان در آن پذیرش کرد اما مصرف سوخت آن بهینهتر از مدل قبلی خود است. این سری ایرباس قابلیت حمل 180 مسافر با مصرف سوختی معادل 1.85 لیتر بهازای هر مسافر در 100 کیلومتر دارد.
ایرباس A320 از سری خانوادههای باریکپیکر و کوتاهبرد هستند و برای سفرهای کوتاه و داخلی مورداستفاده قرار میگیرند. موتورهای کممصرف این نوع هواپیماها، هزینههای عملیاتی را نیز کاهش میدهد.
هواپیما ایرباس A320neo
این هواپیما مدرن موفق به ورود به ناوگان هوایی ایران نشده است. باقابلیت حمل 150 تا 180 مسافر و مصرف تنها 1.43 تا 2 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر بهازای هر یک نفر، میزان خیلی کمتر و بهینهتری سوخت مصرف میکند. تغییر شکل نوع بالها و بهینهسازی قطعات استفاده شده در هواپیما باعث شده از مدل قدیمی خودش بهتر باشد و امکانات و خدمات بالاتری را ارائه دهد.
مصرف سوخت 15درصد کمتر از سری A320 CEO باعث شده تا A320NEO موردتوجه ایرلاینهای زیادی قرار بگیرد و سفارشهای متعددی از آن در لیست شرکت هواپیماسازی ایرباس نوشته شود. شرکتهای معروفی مثل لوفتهانزا در صدر این لیست قرار دارند و از اولین ایرلاینهایی است که از این هواپیما در ناوگان خود استفاده کرد.
هواپیما ایرباس A321-200
ایرباس A321-200 در سال 1994 ساخته و معرفی شد که هم اکنون در ناوگان هوایی ایران استفاده میشود. این هواپیما کشیده پیکر، توانایی حمل 185 تا 240 مسافر را با مصرف سوخت 1.62 لیتر برای هر نفر در هر 100 کیلومتر دارد و از مدلهای قبلی خود بسیار بهینهتر شده.
البته هواپیما ایرباس A321 مدل پیشرفته و جدید خود را ساخته که مدرنتر است؛ اما ایران موفق به خرید آن نشده.
هواپیما ایرباس A321neo
سری نئو کشیدهتر و بهبودیافتهتر از سری پیشین خود است. این مدل با تغییر موتورها، بخشهایی از بدنه و بالها باعث مصرف کمتر سوخت در دمای منفی دو درجه و ارتفاعگرفتن سریعتر شده. همچنین به علت کاهش مصرف سوخت، سفارشهای بیشتری از این هواپیمای مدرن در شرکت ایرباس ثبت شده است.
هواپیما بوئینگ 737
هواپیماهای کوچک و باریک که توانایی حمل 120 تا 210 نفر را دارد. میزان سوخت مصرفی آن در سری ۷۳۷-۳۰۰ در حدود 1.86 لیتر بهازای هر مسافر (149 مسافر میتواند حمل شود) در هر 100 کیلومتر است. هواپیما بوئینگ 737 معمولاً با ایرباس ای 320 مقایسه و رقابت دارد.
هواپیما بوئینگ 737 Max
سری جدید بوئینگ 737 که بهینهتر از مدل قدیمی خود است و جزو هواپیماهای مدرن محسوب میشود. در ایرلاینهای خارجی از این هواپیما استفاده میکنند و مصرف سوخت آن نسبت به سری قبل خود در حدود 14% کاهشیافته. هزینهی عملیاتی این هواپیما نسبت به رقیب خود، ایرباس A320neo در حدود 8% کمتر است.
هواپیما بوئینگ 747-200
این هواپیما پهنپیکر در حدود 400 مسافر را در هر پرواز جابهجا میکند و باتوجهبه وزن بالای خود و مسافران و موتورهایی که در آن استفاده میشود، مصرف سوخت نسبتاً بالا و در حدود 3.14 لیتر برای هر مسافر در هر 100 کیلومتر دارد. به نسبت نمونههای مدرن بوئینگ، این سری از بوئینگ جزو هواپیماهای پرمصرف محسوب میشوند.
هواپیما بوئینگ 747-300
این سری بهبودیافتهتر از سری 200 است و باتوجهبه این که ظرفیت مسافر آن 12 نفر افزایشیافته و 412 مسافر را در یک کلاس پروازی حمل میکند، مصرف سوخت آن بهازای هر مسافر کاهشیافته و سرعت آن نیز بالاتر رفته است. مصرف سوخت برای هر مسافر در هر 100 کیلومتر، حدود 2.97 لیتر است.
هواپیما بوئینگ ۷۵۷-۲۰۰
هواپیما باریکپیکر باقابلیت حمل 289 مسافر و مصرف سوخت 1.94 لیتر بهازای هر نفر در 100 کیلومتر نوعی از هواپیماهای بهینه در مصرف سوخت است. ایرلاین تابان از این هواپیما در ناوگان هوایی خود بهره میبرد. وزن کم هواپیما باعث شده جزو کممصرفترین و امنترین هواپیماهای ایرانی باشد..
عوامل موثر بر افزایش میزان مصرف سوخت هواپیما
یکی از مهمترین مواردی که روی مصرف سوخت هواپیما تأثیر منفی دارد و باعث افزایش مصرف آن میشود، قدیمی بودن ناوگان است. ناوگانهایی که عمر بالایی دارند به علت قطعات پوسیده و معیوب خود سوخت مصرفی بالاتری نسبت به هواپیماهای مدرنتر دارند.
علاوهبرآن وزن بالا و قطعات قدیمی این هواپیماها باعث میشود هواپیما هنگام برخاستن میزان انرژی بیشتری صرف و آلودگی زیستمحیطی بیشتری ایجاد کند. در نتیجه تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی اقدامی مؤثرتر در کاهش میزان مصرف سوخت است.
از دیگر عوامل مؤثر بر مصرف سوخت و بنزین هواپیما، برودت هوا، گرما و یا سرمای بیش از حد، بار اضافهی بیش از حد، سوخت ذخیرهی بسیار زیاد و مسافت سفر است. البته ساختار فرودگاه هم در میزان مصرف سوخت تأثیرگذار است. اگر هواپیما برای نشستن و فرود بیش از اندازه در آسمان بچرخد، سوخت بیشتری را نسبت به حرکت در ارتفاعات مصرف میکند.
سفرهای کانکشن و سفرهای مستقیم در میزان سوخت مصرفی تأثیر دارند. هر چقدر هواپیما فرود و برخاستن بیشتری را انجام دهد، سوخت بیشتری صرف میکند و پروازهای مستقیم و بدون توقف از نظر میزان مصرف سوخت، بهینهتر هستند. برخلاف تصور، سفرهای بینالمللی مصرف سوخت به نسبت کمتری از سفرهای کوتاهبرد و داخلی دارند.
source