Wp Header Logo 3682.png

مقدمه

پرداخت حق بیمه کارگر توسط کارفرما، یکی ازمهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که عدم پرداخت آن معمولا طیف گسترده‌ای از شکایت‌های کارگراز کارفرما را شامل می‌شود. براساس قواعد و ضوابط، کارفرما موظف به بیمه کردن کارگر و پرداخت حق بیمه وی است، کوتاهی کارفرما در این امرنه تنها خودش را با مشکل مواجه می‌کند بلکه کارگر را هم به دردسر می‌اندازد، به‌خصوص اگر کارگر یا کارمند در بحبوحه و ایام نزدیک به دوران بازنشستگی باشد.

با توجه به اهمیت این مسئله، در مقاله پیش‌رو با پرسش از بهترین وکیل اداره کار تهران به چگونگی مطالبه حق بیمه معوقه در اداره کار، نحوه پرداخت حق بیمه معوقه تأمین اجتماعی، مدارک لازم برای درخواست حق بیمه معوقه و موارد دیگر پرداخته‌ایم. اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید یا کنجکاوید تا درباره این موضوع بیشتر بدانید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

حق بیمه چیست ؟

چگونه حق بیمه معوقه خود را از کارفرما در اداره کار مطالبه کنیم؟

به زبان ساده و با استناد به ماده 148 قانون کارو 36 تأمین اجتماعی، حق بیمه مبلغی است که کارفرما باید برای تمامی کارکنان خود پرداخت ‌کند. با توجه به قوانین، کارفرما باید 30% از حقوق کارگران و کارمندان خود را به‌عنوان حق‌ بیمه بپردازد؛ که این 30% شامل، 23% سهم کارفرما و 7% سهم کارمند است. توجه داشته باشید که 3% درصد از 23% با‌عنوان حق بیمه بیکاری پرداخت می‌شود، که در شرایط بیکاری، کارمند می‌تواند طبق قانون، بیمه بیکاری خود را دریافت نماید.

حق بیمه در سازمان تأمین اجتماعی به 1.حق بیمه براساس حقوق و دستمزد ماهانه 2. حق بیمه قراردادهای پیمانکاری به‌صورت ضریب 3. حق بیمه مشاغل آزاد و خویش فرما و 4. حق‌بیمه‌ مقطوع براساس ماده 35 قانون کار، دسته‌بندی می‌شود.

حق بیمه معوقه یا حق بیمه پرداخت نشده

اگر کارفرما سهوی یا عمدی بیمه کارمندان را پرداخت نکند، آن را به تأخیر بیندازد و یا در پرداخت بیمه به هرعلتی تعلل نماید، جریمه خواهد شد. کارمندان با در دست داشتن مدارک و ادله کافی می‌تواند حق بیمه معوقه خود را از کارفرما در اداره کار مطالبه نمایند.

در صورت محکوم شدن کارفرما در اداره کار، وی علاوه بر پرداخت حق بیمه معوقه، به پرداخت دو تا ده برابر مبلغ حق بیمه پرداخت نشده نیز محکوم خواهد شد.

نحوه محاسبه حق بیمه معوقه

حق بیمه معوقه به دو صورت محاسبه می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  1. محاسبه حق بیمه معوقه در صورتی که کارگر یا کارمند در کارگاه مورد نظراشتغال به کار دارد.

دستمزد ماهیانه کارگر (دستمزد فعلی) × تعداد ماه‌هایی که حق بیمه واریز نشده × 30%

  1. محاسبه حق بیمه معوقه در صورتی که کارگر یا کارمند در کارگاه مورد نظراشتغال به کار ندارد.

آخرین دستمزد دریافتی کارگر × تعداد ماه‌هایی که حق بیمه واریز نشده × 30%

مطالبه حق بیمه معوقه

برای پرداخت حق بیمه معوقه دو راه پیش رویتان قرار دارد:

●        مطالبه حق بیمه واریز نشده با مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی

●        مطالبه حق بیمه معوقه از طریق شکایت از کارفرما در اداره کار

مطالبه حق بیمه معوقه در تأمین اجتماعی

در صورتی که کارگر و کارفرما در مورد حق بیمه با یکدیگر مشکلی نداشته باشند، می‌توانند برای پرداخت حق بیمه از این راه استفاده کنند. کارگر یا کارفرما می‌توانند با در دست داشتن مدارکی مانند قرارداد کاری، فیش حقوقی و غیره نسبت به پرداخت حق بیمه معوقه (که کارفرما موظف به پرداخت آن است) اقدام کنند. پس از تأیید مدارک توسط سازمان بیمه و صدور رأی، در مهلتی که برای کارفرما مشخص می‌شود، وی موظف به پرداخت حق بیمه معوقه خواهد بود. پس از پرداخت، حق بیمه کارگران در سوابق بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها لحاظ خواهد شد.

مطالبه حق بیمه معوقه دراداره کار

فرآیند مطالبه بیمه معوقه از طریق اداره کار، راه سریع‌تری است تا به حق خود برسید. در این روش می‌توانید از طریق اداره کارعلیه کارفرمای خود طرح دعوی کنید. کارگر پس از آماده کردن مدارک مورد نیاز باید در جلساتی که توسط اداره کارتعیین می‌شود شرکت نماید.

اداره کار با برگزاری چند جلسه و با توجه به مدارک و مستندات دو طرف، در صورت تأیید صحت اطلاعات ارائه شده از سوی کارگر، کارفرما را محکوم به پرداخت حق بیمه معوقه می‌کند و ماه‌های معوقه نیز با پرداخت حق بیمه به سابقه کاری کارگر اضافه خواهند شد.مهلت شکایت بیمه بیکاری دو امضا 

مراحل شکایت از کارفرما بابت بیمه معوقه در اداره کار

●        وارد سایت جامع اداره کار به آدرس mcls.gov.ir شوید و ثبت نام کنید.

●        فرایند احراز هویت را به‌صورت آنلاین در سایت ekyc.done.ir انجام دهید.

●        پس از احراز هویت، از قسمت خدمات سامانه، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب نمایید.

●        پس از تکمیل فرم و ارسال آن، اداره کار برای تعیین وقت جلسه اقدام خواهد کرد و زمان و مکان جلسه شکایت از کارفرما بابت بیمه به شما اعلام خواهد شد.

●        جلسه به‌صورت حضوری و با حضور کارشناسان و نمایندگان اداره کار برگزار خواهد شد؛ پس از جلسه کارشناسی، رأی صادر شده و به طرفین ابلاغ می‌شود.

مدارک لازم برای درخواست حق بیمه معوقه

●        مدارک هویتی

●        قرارداد کاری یا کپی آن

●         پرینت بانکی یا هر سندی که دلیلی بر دریافت حقوق و مزد از سوی کارفرما باشد.

●        ارائه مدارکی مانند لیست، کارت یا نرم‌افزار حضور و غیاب که اثبات کننده حضور شما در محل کار باشد.

●        شهادت شاهدان

●        هر دلیل و مدرکی دال بر ادعای اشتغال کارگر

***تمامی مدارک باید ضمیمه پرونده شده و به‌همراه لایحه دفاعیه به مرجع رسیدگی ارائه شوند.

چند نکته مهم

  1. کارگر می‌تواند در زمانی که کارگاه تعطیل شده و یا کارفرما فوت کرده هم حقوق خود را برای پرداخت بیمه معوقه مطالبه نمایید.
  2. بدون شکایت یا با پرداخت هزینه بیمه به‌صورت شخصی نمی‌توانید مسئله را حل کنید.
  3. مطالبه حق بیمه معوقه جز با شکایت و مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی و یا اداره کار میسر نیست.
  4. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در صورت شکایت و اعلام حکم به نفع کارگر، کارفرما علاوه بر پرداخت حق بیمه جریمه سنگینی هم باید بپردازد.
  5. ارائه مدارک و اسنادی دقیق و قابل‌استناد به سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار از ضروریات است؛ در صورت وجود مدارک کافی، روند صدور رأی نهایی با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.
  6. کارمند و کارفرما 15 روز مهلت دارند که به رأی صادره اعتراض کنند.
  7. در صورت عدم وجود قرارداد، شاهدان احضار می‌شوند و یا دستور ارائه استشهادنامه داده می‌شود.
  8. اگر کارگر یا کارفرما به رأی کارشناس اداره کار اعتراض داشته باشند، جلسه حل‌اختلاف به‌عنوان آخرین جلسه شکایت از کارفرما برای بیمه تشکیل خواهد شد.
  9. شکایت از کارفرما بابت پرداخت‌نکردن حق بیمه، هیچ‌گونه محدودیت زمانی ندارد؛ بنابراین حتی اگر چند سال گذشته باشد، می‌توانید برای گرفتن حق‌وحقوق خود اقدام کنید.
  10. ذکر این نکته ضروری است که حتی بعد از مرگ کارگر یا کارمند، وارث‌های او می‌توانند برای احقاق حق کارگر، از کارفرما بابت بیمه شکایت کنند.
  11. در صورت حضور نداشتن کارفرما در جلسه حضوری شکایت، جلسه دیگری با عنوان تشخیص و شکایت از کارفرما ۲ هفته بعد تشکیل خواهد شد.
  12. شکایت از کارفرما بدون قرارداد مراحل رسیدگی متفاوتی دارد و زمان رسیدگی هم طولانی‌تراست.

سخن پایانی

توصیه می‌شود در صورتی که بیمه معوقه‌ای دارید در اولین فرصت با ارائه مدارک جامع و کامل برای دریافت آن اقدام کنید تا روند بررسی پرونده بیمه شما سریع‌تر انجام پذیرد و سابقه بیمه برایتان لحاظ شود. اگر تجربه مشابهی دارید و یا در کش‌وقوس‌های شکایت از کارفرما برای پرداخت بیمه معوقه‌اید، تجربه‌ها و سوالات خود را با ما در دو امضا در میان بگذارید.

منبع متن : دو امضا ؛ مرجع تخصصی روابط کار



source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *