شرق: پسلرزهای خبر عقبنشینی طرف چینی از قرارداد واگنهای مترو به حاشیه صحن شورای شهر تهران هم کشیده شد. روز شنبه 15 دیماه، جعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، در نشستی خبری از احتمال تأخیر ورود واگنهای متروی چینی که قرار بود بهمنماه یک رام آن به تهران برسد خبر داد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز اعلام کرد دولت پیگیر حل این مشکل است. او با اشاره به جزئیات دیدار خصوصی با وزیر کشور گفت که در این جلسه خصوصی درباره واگنهای مترو هم صحبت شده است.
به گفته چمران در این جلسه، مباحث و مشکلات مهمی از جمله ترافیک، حملونقل عمومی بهویژه اتوبوس و مترو، موضوعات مرتبط به آبوهوا و آلودگی هوای شهر تهران مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت. وزیر کشور نیز آمادگی خود را برای همکاری بیشتر در رفع این مشکلات اعلام کرد. اگر بهموقع اقدام میشد، با مشکل امروز در واگنهای مترو مواجه نمیشدیم؛ بنده به ورود واگنها امیدوارم. پول واگنها را گرفتند و قرارداد هم منعقد شده و باید واگنها را بدهند. وقتی کشور تحریمها را پشت سر گذاشته چه تأثیری خواهد داشت؟
رئیس شورای شهر تهران درخصوص برگزاری جلسه اخیر با کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی هم گفت: مباحث مختلفی ازجمله موضوع هفتسالهشدن عمر شوراها مطرح شد که عملا این تصمیم منتفی شده و اکنون پیشنهاد شده که یک سال به دوره فعلی اضافه شود.
البته این پیشنهاد از سوی مجلس مطرح شده و شورای عالی یا شوراها به دنبال آن نیستند، اما در این جلسه تأکید کردیم که هر تصمیمی که به صلاح کشور و مملکت باشد؛ باید انجام شود. این موضوع به دلیل فاصله دوساله بین انتخابات مجلس و انتخابات ریاستجمهوری، پیشنهاد شده است که انتخابات شوراها یک سال به تعویق بیفتد تا انتخابات شوراها در سال 1405 و انتخابات مجلس و ریاستجمهوری در سال 1407 برگزار شود که این موضوع احتمالا در روزهای آینده در صحن مجلس مطرح خواهد شد.
2 نامه بیپاسخ شورا
صحن علنی شورای شهر تهران یکی از بیحاشیهترین جلسات در ماههای اخیر بود. در این جلسه ناصر امانی، رئیس کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران از روند جذب نخبگان و آشنایان مدیران ارشد در شهرداری تهران انتقاد کرد و خواستار شفافسازی شهرداری درباره این موضوع شد. او به فهرستی اشاره کرد که از طرف کمیته نظارت شورا به کمیته منابع انسانی تحت عنوان معرفی 58 نفر به گزینش شهرداری تهران بهعنوان نخبه جهت استخدام ارسال شده و گفت: در اردیبهشت امسال مکاتبهای شده از طرف اداره کل منابع انسانی به هیئت مرکزی گزینش و یک فهرست 58نفری را پیوست کردند و گفتند این 58 نفر نخبهاند و آنها را جذب کنید.
بر اساس مصوبه هیئت وزیران جذب نخبه در دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی و غیردولتی مقرراتی دارد. به همین دلیل وقتی این فهرست از طرف کمیته نظارت شورا در اختیار بنده قرار گرفت، در تاریخ 20 آبان امسال نامهای نوشتم و خواستم مدارک و مستندات این فهرست را در اختیار کمیته قرار بدهند که جواب نیامد. یک ماه بعد، در تاریخ 10 آذر امسال مکاتبه کردیم و گفتیم جذب نخبگان مقرراتی دارد و آیا این مقررات رعایت شده و فهرستی که ارسال کردهاند، واجد این شرایط هستند یا نه که مجددا پاسخی نیامد.
جذب نخبگان سه شرط دارد و شامل این موارد است: اولا تعامل با بنیاد نخبگان و ارسال نیازهای تخصصی و مشاغل خاص خود به بنیاد ملی نخبگان؛ دوم، مکاتبه و اخذ مجوز از سازمان اداری و استخدامی کشور برای استفاده از ظرفیت فوق و سوم، استفاده از ظرفیت سرمایه انسانی مندرج در بانک اطلاعات بنیاد ملی نخبگان. یعنی اگر فهرستی هم دارد، باید قبلا در این بانک اطلاعات ثبت شده باشد و بنیاد ملی نخبگان این فهرست را از بانک اطلاعات در اختیار شهرداری تهران قرار داده باشد. ما این سه سؤال را داشتیم و در خود حوزه منابع انسانی هم بوده و قرار نبوده معاون منابع انسانی شهرداری از جای دیگری نامه بزند و ظرف یک هفته میتوانستند جواب بدهند.
اما دو ماه است که دو نامه دادهایم و جواب ندادهاند؛ پس این ذهنیت را ایجاد میکند که بخواهد بستگان به جای نخبگان وارد شهرداری تهران شوند. لذا به شهرداری تهران تذکر داده میشود در جهت رفع ابهامات و شبهات ایجادشده در جذب نخبگان، سریعا با ارائه مستندات منطبق بر ضوابط و مقررات قانونی پاسخ این سؤال را به شورای اسلامی شهر تهران ارسال کند.
مقاومت عجیب در برابر غیرحضوریشدن خدمات
روز گذشته باز هم شهرداری برای عدم تحقق شهرداری غیرحضوری از شورا کارت زرد گرفت. در صحن روز گذشته احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، با بیان اینکه به نظر میرسد مقاومتهای پیدا و پنهانی برای عدم تحقق شهرداری غیرحضوری وجود دارد، گفت: از شهرداری میخواهم به قید فوریت ضمن اطلاعرسانی الکترونیکی کلیه مدارک لازم، گردش فرایند و بارگذاری فرمهای مربوطه و بهرهگیری از سامانههای موجود نسبت به تمام الکترونیکیکردن فرایند و حذف مدارک فیزیکی و پرهیز از لزوم مراجعه حضوری اقدام کند.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا ادامه داد: بندهای «الف» و «ب» و بخش 12 فصل ۵ مصوبه برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنای تحقق عدالت شهری، بهصورت مبسوط و مستقیم به تحقق شهرداری غیرحضوری پرداخته است. همچنین در بند یک مصوبه ۲۵۷۲ با عنوان الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه فرایند صدور پروانه عملیات ساختمانی و گواهیهای ساختمانی و بند «ب» ماده یکم مصوبه ۲۸۵۴ با عنوان الزام شهرداری به اصلاح فرایندها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهیهای ساختمانی موضوعات کاهش مراجعات شهروندان مورد تأکید شورا بوده که متأسفانه اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است.
صادقی گفت: از طرف دیگر جلوگیری از تردد غیرضرور باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد که هر دو از اهم دغدغههای مردم و مسئولان شهری است. متأسفانه باید کمکاری مدیران شهری در تحقق شهرداری غیرحضوری را بهمثابه ترک فعل در زمینههای ترافیک و آلودگی هوا تلقی کرد. این عضو شورا افزود: همین چند روز گذشته که بخشهایی از شهر نظیر مدارس به واسطه آلودگی هوا تعطیلی بود، متقاضیان پروانه گواهی ساختمان جهت اخذ تأییدیه کمیته نمای مناطق ناچار به مراجعات حضوری بودند.
متقاضیان مجبورند برای تأییدیه طرح نمای بنای خود اول برای اطلاع از مدارک و دریافت سیدی و فرمهای مربوطه و یک بار هم برای تحویل مدارک و بار دیگر و برای سومین مرتبه صرفا جهت اطلاع از نتیجه کمیتهنما به منطقه مراجعه حضوری داشته باشند.
صادقی در ادامه گفت: از شهردار تهران و معاون شهرسازی و معماری میخواهم به قید فوریت، ضمن اطلاعرسانی الکترونیکی همه مدارک لازم، گردش فرایند و بارگذاری فرمهای مربوطه و بهرهگیری از سامانههای موجود مانند سامانه کمیتهنما نسبت به تمام الکترونیکیکردن فرایند و حذف مدارک فیزیکی و پرهیز از لزوم مراجعه حضوری اقدام کنند.
یادآوری میکنم شهر هوشمند تنها به معنای وجود نرمافزار «تهران من»، «شهرزاد» یا «شهریار» نیست. اولین و حداقلیترین گام هوشمندسازی، الکترونیکیسازی فرایندها، تغییر و تحول برای هوشمندشدن شهرداری در بدنه و مدیریت است که متأسفانه نهتنها این استقبال در بدنه مدیران شهرداری علیالخصوص حوزه شهرسازی نیست، بلکه مقاومت پیدا و پنهانی وجود دارد که این امر تحقق نیابد. گویا شبکهای سازمانیافته در غیرحضوریشدن مراجعات حضوری منافعشان به خطر میافتد. باید بدانیم عدم مراجعه حضوری و هوشمندکردن شهر، خواست مردم است که باید در زندگی و امور جاری شهروندان اعمال شود.
غبارروبی از هزار و یک شهر در گزارش حسابرسی
در این جلسه همچنین گزارش حسابرس شورا درخصوص عملکرد مالی شهرداری منطقه 22 برای سال مالی 1400 و 1401 استماع شد و بندهای تکلیفی آن به تأیید اعضای شورا رسید.
احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا درخصوص بندهای تکلیفی شهرداری منطقه ۲۲ گفت: شهرداری تهران موظف است نسبت به تعیین تکلیف وضعیت قراردادهای مشارکتی پروژه موضوع ساخت مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی چیتگر، احداث پروژه مجتمع تجاری – خدماتی المپیک، قرارداد مشارکت پروژه هزار و یک شهر، پروژه تجاری مسکونی ارغوان و پروژه مکمل باغ گل، پروژه تجاری-اداری ساحل، پروژه مجتمع تجاری-اداری خرازی، پروژه تجاری نسیم ۲، پروژه مکمل پارک بانوان و پروژه تجاری – اداری شهرک چشم و… و اقدام نسبت به مانده سرفصل پیشدریافتهای وجوه درآمدی که توسط اداره در حال تفکیک کد درآمدی به امور مالی اعلام نشده، ارائه گزارش درآمدها در محدوده قانونی به تفکیک شماره سریال پروانه، تعداد پروانههای ساختمانی صادره دستی و مکانیزه به تفکیک کاربری، تیراژ ساخت، متراژ، مبلغ هر مترمربع، سطح زیربنا، نام مؤدی و پلاک ثبتی و همچنین مجوزهای صادره برای لکهگیری و ترمیم آسفالت درخواستی از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری منطقه برای کنترل با نرخهای مصوب اقدام کند.
همچنین در این جلسه گزارش حسابرسی سازمان نوسازی شهر تهران برای سال مالی ۱۴۰۲ ارائه و پس از بررسی به تأیید رسید. ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه به چند بند مهم گزارش اشاره و تأکید کرد: شفافیت مالی باید اولویتهای اصلی سازمان باشد. وی با اشاره به دعاوی حقوقی سازمان گفت: در بند ۶ گزارش آمده که تعدادی پرونده حقوقی علیه سازمان مطرح است، اما تعداد دقیق این دعاوی مشخص نشده است.
این موضوع باید شفاف شود تا ابعاد حقوقی آن روشن باشد. وی همچنین به بدهیهای مربوط به اوراق مشارکت سازمان اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۹۹ تاکنون بدهیهای مرتبط با اوراق مشارکت تصفیه نشده است. چرا شهرداری تهران برای تسویه این بدهیها اقدامی نکرده؟ این موضوع باید دقیقتر بررسی شود.
امانی همچنین درباره سرمایهگذاریهای خارج از موضوع اساسنامه تذکر داد و پرسید: سازمان در کدام شرکتها سرمایهگذاری کرده که این موضوع مورد ایراد حسابرس قرار گرفته است؟ سیداحمد علوی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، با تأکید بر مسئولیتهای اجتماعی سازمان، خواستار تسریع در تحویل اسناد مالکیت واحدهای مسکونی شد. وی گفت: حدود هزار واحد مسکونی در پروژههای مینابی و اتابک هنوز اسناد مالکیت ندارند و مردم دائما از سازمان پیگیری میکنند. این تعلل در تحویل اسناد باعث ایجاد نارضایتی شده است. وی همچنین افزود: رعایت مفاد اساسنامه و تعهدات سازمان نسبت به شهروندان باید در اولویت باشد. مردم نباید قربانی مشکلات اجرائی و حقوقی سازمان شوند.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری، با اشاره به اهمیت پروژههای مشارکتی سازمان گفت: پروژههای مشارکتی در مناطق کمترتوسعهیافته مانند نفرآباد و مینابی باید با دقت بیشتری مدیریت شود. مردم انتظار دارند که سازمان نوسازی به تعهدات خود در این مناطق عمل کند. وی همچنین به موضوع حسابرسی پروژههای خدماتی اشاره کرد و پرسید: آیا هزینههایی که در پروژههای خدماتی مانند نفرآباد انجام شده، بهدرستی در گزارش حسابرسی منعکس شده است؟ شفافیت در این بخش بسیار حیاتی است.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری، با تأکید بر مشکلات مالیاتی سازمان گفت: در گزارش حسابرسی به وضعیت مالیاتی سازمان اشاره شده است. چرا تاکنون تعیین تکلیف نهایی در این زمینه انجام نشده است؟ تأخیر در این موضوع میتواند هزینههای بیشتری برای سازمان ایجاد کند. وی همچنین خواستار ارائه گزارشی از تأثیر انحرافات مالی بر عملکرد سازمان شد و افزود: باید مشخص شود که انحرافات مالی گزارششده در کدام بخشها و به چه دلایلی رخ داده است. این اطلاعات برای برنامهریزی آینده ضروری است.
سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی هم درخصوص دعاوی حقوقی گفت: از ۶۷ پرونده حقوقی موجود، تنها یک پرونده دارای اهمیت است. مابقی دعاوی مرتبط با مطالبات سازمان از اشخاص و نهادهاست. وی همچنین درباره تحویل اسناد مالکیت واحدهای مسکونی اعلام کرد: تا پایان سال جاری، تمامی اسناد مالکیت واحدهای مسکونی در پروژههای مینابی و اتابک به مردم تحویل داده خواهد شد. این موضوع در اولویت برنامههای ما قرار دارد. وی درخصوص بدهیهای بانکی افزود: بخشی از بدهیهای بانکی مربوط به اوراق مشارکت در سال جاری تسویه شده است و تلاش میکنیم مابقی بدهیها نیز بهزودی پرداخت شود.
source