مهدی چمران در حاشیه دویست و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص بازدید خود از پایانه شرق جدید اظهار کرد: پایانه شرق کار خود را رسماً آغاز کرده و کسی نارضایتی بابت انتقال پایانه نداشت و تنها چند نفر مواردی را در مورد انتقال وسایل نقلیه مطرح میکردند که البته ندیده بودند که چند مینیبوس و اتوبوس خطی،مسافران را به صورت رایگان به پایانه منتقل میکنند. ظاهرا مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کمبودهای پایانه جنبی است، افزود: فضای پایانه بزرگ و عمومی است و درجه حرارت آن نباید بالا باشد اما سرد هم نباید باشد.
چمران افزود: فکر، کار و طراحی در پایانه صورت گرفته و همه جزئیات به خوبی بررسی شده و امیدواریم امکاناتی همچون بانک به مجموعه منتقل و خدماترسانی تکمیل شود. مشکل مردم کمبود اتوبوسها برای انتقال به سایر شهرها بود که مسئولیت آن بر عهده شهرداری نیست. درمجموع کار ارزشمندی صورت گرفت و پس از چند سال توقف کار و آسیب دیدن به آن، پایانه شروع به فعالیت کرد.
وی در مورد تولید انبوه قطار ملی نیز گفت: قطار ملی کار خود را در خط تهران_ پرند آغاز کرده بود و چند هزار کیلومتر را در این مدت طی کرده بود. مسائلی که باید در نظر گرفته شود، بررسی شده است. به عقیده من کار خود را به خوبی آغاز کرده البته انتظار داریم با سرعت بیشتر عمل شود که البته تغییرات صورت گرفت و با علاقه تمام کار میشود و به عقیده من قطار، قطار ملی است. ساخت برخی موارد در کشور به صرفه نیست و کسی برای آن سرمایهگذاری نمیکند و قطعات هم همین شرایط را دارند اما بوژی، ترمز، تهویه و سیستم رانش در داخل کشور ساخته میشود که باید از مپنا، جهاد دانشگاهی، واگنسازی و شرکت مترو که در این راستا تلاش کردند، تقدیر کنیم.
چمران با بیان اینکه باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم، یادآور شد: در گذشته قرار بر این بود قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام راهاندازی شود و این مسئله را مطرح کردیم که قطار به سمت قم، اصفهان، شیراز و مشهد برود اما عملیاتی نشد و اعتبارات آن تامین نشد؛ چراکه باید دولت به میدان میآمد. زیرساختهای آن باید آماده شود. به میزان زیادی کار شده اما مربوط به زیرساخت نیست و باید کار شود و سپس به سمت تامین قطار برویم. قطار مدنظر ما مغناطیسی بود که رانش و حرکت آن به شکل دیگری است و در شانگهای فعالیت میکند و سرعت بسیار بالایی دارد و گران قیمت است.
رئیس شورای شهر تهران در رابطه با تعطیلی در پایتخت به دنبال آلودگی هوا، تصریح کرد: تعطیلی تاثیر اندکی دارد اما میزان آلودگی به اندازهای بالاست که تعطیلی ملموس نیست. بحثهای زیادی مطرح کردیم اما به هر شکل امیدواریم قراردادها عملیاتی شود. بر اساس پیگیریها ساخت مترو در چین انجام میشود و دولت باید مبالغ را بپردازد که گفتند این مشکل در این هفته یا حل شده و یا حل میشود. هر موقع قطار وارد شد بنده شیرینی آن را خواهم داد.
چمران گفت: ما گفتیم هرکسی نمیخواهد به شورا نیاید و میخواستیم بگوییم خبرنگاران هم به صحن نیایند و ما دعوت نکردیم، خودشان آمدند. گفتیم افرادی که برای خدمات در صحن فعالیت میکنند، اگر میخواهند بیایند. مجلس و شورا نمیتوانند در این شرایط جلسات خود را تعطیل کنند.
وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی را که شهرداری باید تامین کند، مشکلی ندارد. اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خریداری و تا قبل از عید وارد شود تا شاهد گشایش در حمل و نقل درون شهری باشیم اما چون هنوز عملیاتی نشده نمیخواستم بازگو کنم. قرارداد آن بسته شده و منابع ارزی و ریالی آن تامین شده و این جدا از قراردادهای قبل است. عملیاتی شدن این قراردادها مهم است؛ هرچند ضمانتهای بانکی صورت گرفته است. در بودجه سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان و امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین منابع مالی تاکسی، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد.
چمران گفت: شهرهایی که سالها پیش آلوده بودند، امروز دیگر آلوده نیستند چون به سمت برقی سازی رفتهاند. بایستی مباحث را دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.
در ادامه در صحن علنی،احمد صادقی عضو شورای شهر تهران خطاب به رئیس جمهور، گفت: کاهش دو درجه ای دما و ضرورت سوخت رسانی به تمام خانواده ها جای تقدیر دارد اما این مسئله باید مدنظر تمام نهادها و تمام اقشار مردمی باشد. در هر صورت باید در این مورد از رئیس جمهور تشکر کرد و مدیریت شهری نیز به این موضوع می پیوندد.
صادقی با بیان اینکه در کشور ما اقداماتی انجام و یا جلوی آن گرفته می شود، خاطرنشان کرد: سالهاست که آلودگی هوا و ترافیک به عنوان معضلات اصلی نه تنها در تهران بلکه دیگر شهرها نیز مطرح است و اگر ترافیک حل و فصل شود ناترازی انرژی به حد زیادی کاهش می یابد اما با کج سلیقگی ها موانعی برای زندگی با کیفیت مردم ایجاد می شود.
وی با اعلام اینکه برگزاری نمایشگاه در خیابان سئول از جمله درگیری ها در سالهای اخیر است، تصریح کرد: این موضوع از سوی دولت نادیده گرفته می شود؛ در حالیکه عدم برگزاری نمایشگاه ها در این فضا منجر به کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود.
صادقی با بیان اینکه مدیریت شهری در این دوره تلاش زیادی انجام داده که ناوگان حمل و نقل عمومی را برقی سازی کند، یادآور شد: می طلبد که دولت آقای پزشکیان نیز دین خود را به مردم ادا کند و موانع واردات این وسایل حمل و نقل عمومی برطرف شود.
وی با تأکید بر موضوع انتقال پایتخت به عنوان یک راه حل برای کاهش آلودگی هوا، گفت: این موضوع در شرایط امروز جامعه امکان پذیر نیست و هزینه های هنگفتی دارد و پیشنهاد ما این است که بخشی از این هزینه را در اختیار شهرداری قرار دهند تا صرف خرید وسایل حمل و نقل عمومی پاک شود.
صادقی با اشاره به تردد سه میلیون دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، یادآور شد: عدم حمایت دولت باعث شده برقی سازی موتورسیکلت ها که از سوی شهرداری دنبال شد، به نتیجه نرسد.
وی با بیان اینکه مترو نیازمند ورود واگن های جدید است، تصریح کرد: واردات واگن نیز نیازمند مشارکت دولت است و به رئیس جمهور پیشنهاد می دهیم که سهم دولت از توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران و شهرداری سایر کلانشهرها پرداخت شود.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز اعلام کرد: تعداد موتورسیکلت ها از خودروها در تهران بیشتر افزایش یافته و تعداد خودروها چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و تعداد موتورسیکلت ها چهار میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است که بخش عمده ای از این دستگاه ها آلاینده هستند.
ناصر امانی هم در تذکری با بیان اینکه تغییری در روش اجرای طرح من شهردارم اعمال نشد، اظهار کرد: بنده در این خصوص با شهردار تهران در ۲۵ دی ماه مکاتبه داشتم و مربوط به دوره دوم طرح است. این نامه را سه هفته قبل نیز در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه قرائت کردم و معاون برنامه ریزی نیز نواقص را پذیرفت و قول داد که نواقص در دوره سوم برطرف شود اما نه تنها مشکل حل نشد بلکه با وسعت بیشتری ادامه پیدا کرده است.
وی ضمن قرائت متن نامه خود به شهردار تهران، یادآور شد: این طرح متأسفانه دارای نواقص فراوانی بود که منجر به ضایع شدن آن شده بود و چون هدف آن افزایش تعداد مشارکت کنندگان بود، این موضوع بر کمیت غلبه کرده است.
عضو شورای شهر تهران درخواست کرد که از اقداماتی که منجر به هدررفت بیت المال، بی اعتمادی مردم و نارضایتی کارکنان می شود، خودداری شود.
وی افزود: این نامه با اینکه سال قبل ارسال شده بود در هفته های اخیر پاسخ داده شد. با اینکه تهران هفته قبل تعطیل بود کارکنان ناچار بودند در سرما و آلودگی هوا در کوچه و خیابان دنبال ثبت نظرات مردم باشند. اگر ما نمی گفتیم و معتمدین محلات و مردم نمی گفتند، این موضوع مطرح می شد که شهرداری خبر ندارد اما ما اعلام کردیم.
امانی با بیان اینکه معاون برنامه ریزی شهردار گفت که تخلفات استثناست، یادآور شد: ما دیدیم که نه تنها استثنا نیست بلکه قاعده است. از شهردار تهران میخواهم که جلوی این رویه غلط را که منجر به نارضایتی کارکنان و مردم می شود، بگیرد.
سوده نجفی هم در تذکری با اشاره به ناترازی انرژی در کشور، اظهار کرد: ما شاهد قطعی برق هستیم که علاوه بر واحدهای مسکونی در بزرگراه ها و چراغ های راهنمایی نیز دیده می شود و بی نظمی های ترافیکی و آمار تصادفات و خسارات مالی و جانی را نیز افزایش می دهد که پلیس هم با این خاموشی در بزرگراه ها مخالف است.
وی با تأکید بر استفاده از علائم شبرنگ در بزرگراه ها، یادآور شد: این علائم در هیچ یک از بزرگراه ها دیده نمی شود. نیوجرسی های موجود در بزرگراه امام علی (ع) در ساعات شب دیده نمی شود و تصادفات را به دنبال دارد.
نجفی ادامه داد: درخواست ما این است که از این علائم در بزرگراه ها استفاده شود؛ ۶۲ درصد از تصادفات در بزرگراه ها رخ می دهد که ۵۷ درصد از این تصادفات در ساعات شب روی داده است.
وی با اشاره به احتمال بارش برف در ساعات آینده در پایتخت، خاطرنشان کرد: از معاونت خدمات شهری درخواست می کنیم که تدابیر لازم اندیشیده شود تا مردم در تردد دچار مشکل نشوند.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز تأکید کرد: تقاضای بنده این است که چراغ های راهنمایی چهارراه ها از انرژی خورشیدی استفاده کنند. می توان طرحی را نیز در نظر گرفت که در ساختمان ها هم از انرژی خورشیدی استفاده شود و امتیازاتی را برای منازل مسکونی در حال ساخت با استفاده از این انرژی در نظر بگیریم.
در صحن امروز مهدی اقراریان با بیان اینکه شاید نتوان تهران را با این آلودگی دوست داشت، گفت: تهرانی که ترافیک سرسام آور دارد و آسمان آبی را کمتر می توان در آن دید و شهروندان آن با اجاره نشینی و هزینه های سنگین دست و پنجه نرم می کنند، دوست داشتنی نیست و مردم اگر بتوانند از آن فرار می کنند.
وی ضمن گرامیداشت یاد مرحوم مهدی علیرضایی خبرنگار فقید خبرگزاری تسنیم، خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که نام یکی از معابر یا بوستان ها به نام خبرنگار فقید مرحوم مهدی علیرضایی نامگذاری شود و این به پاس خدمات او در حوزه مدیریت شهری باشد. خبرنگاری عنوانی ارزشمند است و این اقدام ما نه تنها زنده نگه داشتن یاد او بلکه احترام به تمام خبرنگاران است.
اقراریان با بیان اینکه علیرغم کارشکنی شهرداری برای دیدارهای مردمی بنده با شهروندان این ملاقات ها در حال انجام است، تصریح کرد: بنده روز گذشته دیداری با مردم داشتم و ۴۸ نکته را به شهردار تهران و شهردار منطقه اعلام خواهم کرد. کارهای بزرگ نیاز به آدمهای بزرگ دارد و این کارها را نباید به آدم های کوچک که سابقه مدیریتی در حوزه مدیریت شهری نداشتند، نمی تواند سپرد.
وی ادامه داد: در مقاطعی مواردی که شهرداران ناحیه آن را حل و فصل می کردند، امروز توسط شهرداران مناطق غیرقابل حل شده است. مواردی همچون قطع و خشک شدن درختان به موضوعی جدی تبدیل شده است که باید به آن توجه کرد.
اقراریان با اشاره به آلودگی هوای تهران، یادآور شد: ساده انگارانه است که فکر کنیم تنها با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مشکل حل می شود؛ البته که یکی از اقدامات مؤثر و اساسی همین موضوع است اما فکر می کنم شهرداری نه اما شورا می تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و اساتید دانشگاه و نخبگان می توانند نهضت مطالبه گری را راه اندازی کنند و بخواهیم که مسئولان به چین سفر کنند و ببینند چه اقدامی را برای حل مشکل آلودگی هوا انجام داده است.
وی تأکید کرد: تهران نیاز به شجاعت در تصمیم گیری دارد؛ روند شماره گذاری خودروها در تهران باید ساماندهی شود. تعداد بالای موتورسیکلت و خودرو در تهران تا کی می تواند ادامه پیدا کند؟ یکی از اقدامات چین محدودیت در شماره گذاری خودروهاست که به شجاعت نیاز دارد و اقدامات بزرگ نیاز به آدمهای بزرگ دارد و آدمهای کوچک قادر به انجام کارهای بزرگ نیستند.
سخنگوی شورای شهر تهران هم در این جلسه با بیان اینکه سازمان زیباسازی اقدام خوبی انجام داده و تصاویر رانندگان تاکسی و اتوبوس را در سطح شهر اکران کرده است، گفت: تلاش رانندگان در روزهای سرد و گرم سال جای تقدیر دارد.
علیرضا نادعلی هم در این جلسه با بیان اینکه در سالهای اخیر دهها هزار مادر شهید به مادران شهدا اضافه شدند، اظهار کرد: درخواست ما این است که اعضا در خدمت مادران شهدا مشرف شوند و جویای احوال آنان باشند.
وی با بیان اینکه همه ما سوگوار مرحوم مهدی علیرضایی هستیم که بدون در نظر گرفتن جریانات سیاسی برادر همه بود، تصریح کرد: این مرحوم پر از انرژی و به دنبال خدمت به محرومین بود.
نادعلی در خصوص نشست شهرداران غرب آسیا و شمال آفریقا در روزهای گذشته، یادآور شد: رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در این نشست حضور داشت و اتفاق خوبی که بر خلاف فضاهای دیپلماتیک رقم خورد، از شهدای فلسطین و مباحث غزه سخن گفت که جای تقدیر و تشکر دارد که حرف حق را به زبان آورد و درگیر مباحث دیپلماتیک نشد.
وی با اشاره به آمادگی سازمان خدمات اجتماعی برای روزهای سرد تهران، تصریح کرد: تمام گرمخانه ها و اتوبوس های سیار در آماده باش کامل هستند و تمام سیستم شهرداری از این لحاظ در آماده باش هستند و امیدواریم این روزهای سرد را به خوبی پشت سر بگذاریم و اتفاقی برای شهروندان نیفتد.
نادعلی با بیان اینکه سازمان زیباسازی اقدام خوبی انجام داده و تصاویر رانندگان تاکسی و اتوبوس را در سطح شهر اکران کرده است، یادآور شد: تلاش رانندگان در روزهای سرد و گرم سال جای تقدیر دارد.
source