Wp Header Logo 157.png

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ نشست رسانه‌ای هجدهمین دوره از جشنواره سینما حقیقت صبح امروز؛  ١١ آذر ماه در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور محمد حمیدی مقدم؛ دبیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدی‌مقدم ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهدای غزه و لبنان بیان کرد: امسال هجدهمین دوره جشنواره است و به بلوغی رسیده و امیدواریم رشد خوبی کرده باشد. امسال ما در این جشنواره سعی کردیم یک نگاه تعاملی بیش از گذشته داشته باشیم و اتفاق مهمی که امسال رخ داده این است که از سلایق و فیلمسازان نسل های مختلف حضور دارند و امسال تفاوت عمده ای در حضور خودخواسته نسل های مختلف فیلمسازان داریم. امیدوارم شما هم شاهد این ماجرا باشید. 

نگاه تعاملی با صنوف سینما داریم

وی افزود: امسال نگاه تعاملی با صنوف سینما داریم و همه ارگان ها و نهادهای موثر در تولید مستند در کنار ما حضور دارند. خوشحالیم و تلاش کردیم که همه نگاه ها در این جشنواره باشند.

بخش غزه را در جشنواره هجدهم خواهیم داشت

این دبیر در ارائه آمار گفت: ۵٣٣ متقاضی داشتیم که نسبت تولید آن با سال گذشته پایاپای بود و خیلی رشد چشمگیری نداشت. ۶۵ فیلم برای بخش مسابقه ملی انتخاب شدند. از سال پیش فرصت را برای تعداد بیشتری از فیلم ها فراهم کردیم. امسال بخش غزه را داریم که تعاملی با فیلمسازان جهان است. بخش صندوق حمایت از غزه را از سال گذشته داشته ایم. این صندوق منجر به تولیداتی شد که امسال دو اثر  از آن را در جشنواره شاهد هستیم. در بخش غزه در کل ١٢ فیلم به نمایش درمی آیند. در بخش خارج از مسابقه ١٠ فیلم داریم. در بخش مسابقه بین الملل ٢٣١۴ فیلم متقاضی داشتیم که در ۵٩ فیلم پذیرفته شدند.

ورکشاپ هوش مصنوعی برگزار می‌شود

وی ادامه داد: کارگاه های آموزشی داریم که بخش عمده ای از آنها را به صنوف سپردیم. بخش هوش مصنوعی را در کارگاه ها و ورکشاپ ها داریم. امسال موزه سینما را برای اکران برخی فیلم ها در اختیار داریم. در این دوره بخش آنلاین را نداریم. سال گذشته دیدیم که آثار مهم ما قابلیت پخش آنلاین را ندارند. امسال هم فیلم های منتخب در ٣٩ شهر پس از پایان جشنواره یعنی اول و دوم و سوم دی ماه در استان ها به نمایش در می آیند. 

موضوع اصلی زیرساخت فیلم‌های این دوره از جشنواره خانواده است

حمیدی مقدم در مورد موضوع زیر متن فیلم های امسال گفت: موضوع اصلی زیرساخت فیلم های این دوره از جشنواره خانواده است نه به شکل کلیشه ای بلکه شکاف نسل و انتقاع دیالوگ و بحث معیشت و اقتصاد و ارکان خانواده را بیان می کنیم. شاید برخی از فیلم ها بی پروا باشند و صحبت های صریحی را کنند اما امسال تعامل خوبی با شورای نظارت و ارزشیابی داشته ایم و در نهایت همه فیلم هایی که به شورا اعلام کردیم در جشنواره امسال اجازه نمایش دارند. 

وی تاکید کرد: جشنواره هفدهم نقطه عطفی بود و امسال هم سعی کردیم مستندهایی با طعم های مختلف در جشنواره حضور داشته باشند و فقط حوزه مستندهای اجتماعی را نداشته باشیم و همه حوزه ها را برای سلایق مختلف داشته باشیم.

برای نمایش فیلم‌های سیاسی به چالشی برخورد نکردیم

دبیر جشنواره در مورد چالش هایی که در خصوص فیلم های سیاسی داشته است توضیح داد: این جشنواره همیشه چالش داشته است اما امسال چالش خاصی در مورد جلوگیری از ورود فیلم‌های پرچالش در جشنواره نداشتیم. در واقع فیلم ها چالش دارند اما با تعامل در آرا در اندازه جشنواره و توان و بضاعت معین جشنواره چالش خاصی نداشتیم اما فیلم هایمان موضوعات چالشی دارند. 

وی در مورد سهم سینمای مستقل نیز گفت: وقتی راجع به بضاعت سینمای مستند صحبت می کنیم در مورد یک اتفاق جهانی صحبت می کنیم. فرآیند مستند می تواند درابتدای حوزه های اولیه شخصی تولید شود اما در ادامه حضور شرکت ها و کمپانی ها اهمیت دارد. از میان ۶۵ فیلم ١۶ فیلم بخش خصوصی است که رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشته است و ۵٠ فیلم با حمایت ارگان ها و نهادهای دولتی تولید شده اند. 

در حوزه برون‌مرزی باید وارد فعالیت شویم

حمیدی مقدم اشاره کرد: میزان ظرفیت هر کاری بسیار تعیین کننده است و سعی کردیم در همه ابعاد برگزاری، اندازه باشیم. در حوزه غزه واکنش طبیعی و نرمال به یک اتفاق در دنیای معاصر است. وقتی جشنواره ای را در قلب اروپا می بینید که سریعتر از ما صندوق حمایتی می گذارد پس یک اتفاق طبیعی است و ما هم به صورت طبیعی باید اندازه معین خود را داشته ایم. ما در حوزه برون مرزی باید وارد فعالیت شویم. صندوق ما در حوزه غزه برای مستندسازان ایرانی و خارجی فراهم شده است. این بخش منافاتی با بحث معیشتی در حوزه مستند ندارد. 

اهدای جایزه مردمی توسط صنف انجام می‌شود

دبیر جشنواره سینما حقیقت در مورد آرای مردمی بیان کرد: اهدای جایزه مردمی کاملا توسط صنف انجام می‌شود و میزان سنجش و نظارت آن‌ برعهده انجمن صنفی و در حقیقت خانه سینما است و مانند سال گذشته این اتفاق را با همکاری هاشور پیش خواهیم برد.

وی در مورد مکان جشنواره توضیح داد: ما ماه ها درگیر نظرسنجی بودیم که کدام مکان بهتر است و چارسو بیشتر رای را آورده است. ما هم ناراحتیم از اینکه باید همیشه در اضطراب مکان برگزاری جشنواره باشیم و امیدوارم خانه جشنواره به زودی راه بیفتد و ما یک مکان عمومی را داشته باشیم. 

دبیر جشنواره سینما حقیقت در مورد انتخاب آثار توضیح داد: دو سالی است که فیلم ها در گروه مشاوران دیده و انتخاب می شوند و این موضوع به ما کمک کرده که فیلم ها به درستی انتخاب و پالایش می شوند. آنچه به ما رجوع می شود را گزارش می دهیم نه آنچه که ساخته می شود. در میان ۵٣٣ فیلم که متقاضی بودند سعی کردیم به شهادت و گواه این ٣۵ مشاور، فیلم های اندیشمند و صاحب حرف انتخاب شوند. ما در حوزه انتخابات سال ١۴٠١ فیلمی را داریم که خارج از مسابقه به نمایش در می آید.

تمام فیلم‌های مستند امکان اکران عمومی را ندارند

محمد حمیدی مقدم بیان کرد: در حوزه نمایش به چارچوب های خودمان توجه می کنیم. از میان ۵٣٣ فیلم آیا همه می توانند اکران شوند؟ نه نمی شود و این را در یک بحث پژوهشی متوجه شدیم. حتی خیلی از آثار مستندی که به شکل فاخر ساخته می شوند امکان اکران را ندارند. با تعامل تلویزیون و گسترش پلتفرم ها می توان برخی از فیلم ها را نمایش داد چراکه هر فیلمی باید مخاطب خود را جذب کند.   

برای انتخاب فیلم به سن و سال فیلمساز آن نگاه نمی‌کنیم 

وی در مورد مدرسه سینماحقیقت توضیح داد: دوره ابتدایی و هماهنگی های این مدرسه در حال پیگیری است. به نظر من خیلی نباید سینما را گسترش داد. باید این حرفه معین و مشخص باشد و نگاه من عدم گسترش مدرسه سینمایی است اما مدرسه سینما حقیقت نگاه درست را نشان می دهد. امسال نمود این آموزش در جشنواره به خصوص از سوی فیلمسازان در شهرستان ها هویدا است. تامین نگاه های حمایتی استان ها ما را بر این داشت که این مدرسه را راه اندازی کنیم. ما برای انتخاب فیلم به سن و سال فیلمساز آن نگاه نمی کنیم وقتی فیلم خوب است خودش به جشنواره را پیدا می کند. 

پیچینگ را از جشنواره حقیقت جدا کردیم 

وی در مورد کارگاه ها نیز بیان کرد: ٩٠ درصد کارگاه ها رزرو شده‌اند و جالب است که حتی فیلمسازان مهم هم ثبت نام کردند و کارگاه ها کاربردی است. در مورد بحث پیچینگ هم باید بگویم که امسال آن را به یک رویداد جدا تبدیل کردیم. چراکه در جشنواره این بحث مهم گم می شود. پیچینگ را در اوایل سال در اردیبهشت به صورت ویژه خواهیم داشت.

این دبیر درخصوص نسبت همراهی دولت ها با جشنواره و مستند توضیح داد: مرکز گسترش خودش به عنوان یک مرکز بالنده که عقبه و تاریخ دارد به یک ثبات جایگاهی رسیده است. بعد از دولت دوازدهم به دلایلی که ادامه همکاری من میسر شد بالاترین حمایت ها را آقای خزاعی به عنوان رییس سازمان سینمایی با این مرکز داشته اند. البته در همان چارچوبی که معین شده بود. ایشان بالاترین امکانات را در اختیار ما گذاشتند. الان در مورد این دولت زود است که صحبت کنیم اما با وجود آقای فریدزاده امیدوارم نگاه حمایتی بیش از گذشته باشد. 

وی در مورد بخش ویژه هوش مصنوعی توضیح داد: این موضوع تهدیدی برای مستند تلقی می شود و ما باید آن را به فرصت تبدیل کنیم. خودمان را از آن کنار کشیدیم چراکه به واقعی بودن تصاویر معتقدیم. در همین راستا ورکشاپ برگزار می کنیم. 

اگر در مرکز گسترش نباشم به عرصه تولید برمی‌گردم

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه اگر در این سمت نباشد چه می کند، گفت: اگر در این سمت نباشم به شرایط قبل خودم که تولید و ساخت بوده است برمیگردم.

برای پخش آثار با فیلیمو تعامل کرده‌ایم

وی گفت: تعامل خوبی با یکی از پلتفرم فیلیمو کرده ایم که وارد یک درگاه جدیدی از مرکز گسترش خواهیم شد که آثارشان را پخش خواهیم کرد. 

جلسات نقد و بررسی به صورت «فیلم‌خبر» برگزار می‌شوند

حمیدی مقدم در مورد جلسات نقد و بررسی توضیح داد: رویداد «فیلم‌خبر» را با آسیب‌شناسی از صاحب نظران این حوزه انجام‌ خواهیم داد و تمام‌ گفت‌وگوهای ما قرار است در پلتفرم بارگذاری شود. تمام گفت‌وگوها درباره فیلم‌های مهم‌ جشنواره در فیلم‌خبر انجام‌ می‌شود. به دلیل تعداد زیاد فیلم‌ها و محدودیت سالن، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها در سالن‌ها انجام نمی‌شود و جلسات نقد و بررسی به صورت «فیلم‌خبر» برگزار می‌شود.

بزرگداشت ناصر ممدوح، ابراهیم سعیدی و مصطفی دالایی در جشنواره هجدهم

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشنواره گفت: در هجدهمین دوره از جشنواره ما ۳ بزرگداشت داریم. یکی از این بزرگداشت‌ها مربوط به استاد ناصر ممدوح است. ایشان یکی از یگانه‌های گویندگی سینمای مستند هستند. همچنین در جشنواره امسال از سال‌ها تلاش ابراهیم‌ سعیدی فیلمساز تاثیرگذار قدردانی می‌کنیم و تقدیر از مصطفی دالایی، که جز اولین نفرات حلقه روایت فتح بود، دیگر بزرگداشت این دوره از جشنواره است.
او ادامه داد: مستندها در طول جشنواره توسط یک سینماکمپر و یک دوست مستندساز میان مردم می‌رود و شب‌ها در میادین تهران به نمایش در می‌آید.
فیلمسازان بومی باید در حوزه جهانی جذب سرمایه کنند

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره دوباره به بخش ویژه غزه گفت: در بحث غزه‌ ما روی ۲ فیلم سرمایه‌گذاری کردیم که یکی از آن‌ها با یکی از فیلمسازان بزرگ انجام شد. جالب است بدانید مقداری که ما‌ در این فیلم‌ها کمک‌ و سرمایه‌گذاری کردیم به اندازه یک‌ فیلم‌ نیمه‌بلند داخلی است.

وی ادامه داد: فیلمسازان بومی نیز باید در حوزه جهانی جذب سرمایه کنند و توسط کمپانی‌های داخلی از آن‌ها حمایت شود. با نگاه ویژه آقای فریدزاده در ایجاد صندوق حمایتی و حوزه مالکیت دولت در فیلم‌ها به امید خدا در آینده شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود.
 
جشنواره «سینماحقیقت» یک ارزش ملی است

محمد حمیدی مقدم درباره اهمیت بخش جایزه شهید آوینی در جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: جشنواره «سینماحقیقت» ارتباطی با من یا دوستان دیگر ندارد و یک ارزش ملی است، اعتبار و سابقه آن مشخص است، پس حضور در آن یک ویژگی خاص دارد و ارزش افزوده‌ای برای فیلم‌سازان است.

وی افزود: فیلم‌هایی که شرایط لازم‌ برای بخش ملی را داشته باشند، وارد آن بخش می‌شوند اما تراکم یک موضوع در بخش ملی شدنی نیست. در نتیجه بخش شهید آوینی دارای ویژگی‌های موضوعی خاص خود است.
 
فیلم‌های جشنواره هجدهم بسیار مطالبه‌گر و جسور است

محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در پایان صحبت‌های خود با اشاره به موضوع آثار برگزیده گفت: امسال فیلم‌های جشنواره بسیار مطالبه‌گر و جسور است. ما مستند می‌سازیم که طرح موضوع کنیم و روی نقاط سایه جامعه نور بتابانیم. در سال گذشته نیز مستندهای ما موضوعات مختلفی داشتند و امیدوارم پس از جشنواره هم جلسه‌ای با هم داشته باشیم و شما بگویید که حرف‌های امروز در فیلم‌های جشنواره حضور داشتند و نمود پیدا کرده بودند یا نه. امیدوارم در روزهای جشنواره تحلیل و انتقادات منصفانه‌ای داشته باشید.

انتهای پیام/

 

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *