Wp Header Logo 2114.png

«هومکا» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سازمان تأمین اجتماعی باردیگر برای آنها دردسرساز شده است. به نظر می‌رسد مدیران یکی از واحدهای این سازمان، پزشکان و آزمایشگاه‌ها را تحت فشار گذاشته تا همکاری‌شان را با هومکا قطع کنند. هومکا نیز خواستار شفاف شدن علت این تهدیدهای پشت پرده شده است.

باوجود جلسات متعدد انجمن تجارت الکترونیک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، گویا برخی از مدیران سازمان تأمین اجتماعی همچنان مخالف فعالیت برخی پلتفرم‌های سلامت دیجیتال هستند.

هومکا که در زمینه ارائه خدمات آزمایشگاهی در محل فعالیت می‌کند، یکی از کسب‌وکارهایی است که از سوی سازمان بیمه‌گر با اخلال در کارش مواجه شده است. در بیانیه هومکا آمده: «متاسفانه در هفته های اخیر شاهد هستیم که برخی مدیران یکی از واحدهای سازمان بیمه تامین اجتماعی هر بار به دلایل واهی با فراخواندن پزشکان و آزمایشگاه‌های همکار هومکا و اعمال جریمه‌های سنگین، آنها را برای قطع همکاری با این پلتفرم تحت فشار قرار می‌دهند. با وجود پیگیری‌های مداوم هومکا و برگزاری جلسات متعدد با همراهی انجمن تجارت الکترونیک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) و دست یابی به توافقات اولیه، این برخوردهای کارشناسی نشده همچنان ادامه دارد و این بخش از سازمان بیمه‌گر از ارائه دلایل منطقی و مستندات کتبی خودداری می‌کند.»

هومکا

هومکا با اشاره به اینکه سیاست‌های کلان کشور بر حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان تأکید دارد، این سوال را مطرح کرد که «چگونه سازمانی که به هیچ عنوان متولی قانون‌گذاری در حوزه سلامت دیجیتال نیست، یک شرکت دانش بنیان را با وجود داشتن تمام مجوزهای موجود غیرقانونی می‌خواند و در روند فعالیت آن اختلال ایجاد می‌کند؟»

این کسب و کار در ادامه بیانیه، فرایند فعالیت خود را شفاف و مشخص دانسته و آن را توضیح داده است: «تیم پزشکی همکار ما با دریافت شرح حال بیمار یا تماس تلفنی و متنی با او به صورت آنلاین آزمایش‌های مورد نیاز را ثبت می‌کند و پس از آن سفیر آزمایشگاه با مراجعه به آدرس بیمار و احراز هویت و بررسی کارت ملی نمونه گیری را انجام می‌دهد این نمونه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به آزمایشگاه منتقل شده و جواب آزمایش پس از آماده شدن توسط پزشک برای بیمار تفسیر می‌شود. آنلاین بودن این فرایند از ابتدا تا انتها در زمان و هزینه های کاربران صرفه جویی و دسترسی آنها را به خدمات آزمایشگاهی ساده‌تر می‌کند. حال اگر سازمان تامین اجتماعی این فرایند را نمی‌پسندد، چگونه می‌تواند بر اساس سلایق شخصی جلوی فعالیت یک کسب و کار نوآورانه را بگیرد؟»

هومکا باور دارد تقویت صنعت سلامت دیجیتال و تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات پیشگیری و درمان، از اصلی‌ترین نیازهای کشور است از این رو همواره بر همکاری و گفتگوی سازنده میان بخش خصوصی نهادهای دولتی و بیمه ها تاکید دارد. از سوی دیگر نیز حق خود می‌دانند که در صورت ادامه این روند و برخوردها، مسأله را با روش‌های حقوقی حل و فصل کنند.

هومکا از این سازمان بیمه‌گر خواسته تا با پیروی از اصل شفافیت، دلایل خود مبنی بر همکاری غیرقانونی پزشکان و آزمایشگاه‌ها را به صورت رسمی و مستند ارائه دهد و از ادامه این تهدیدات پشت پرده دست بردارد. 

آنها در پایان از مراجع قانونی و نهادهای مسئول خواستند تا حق استفاده از ابزارهای نوین و فناورانه در حوزه سلامت را به رسمیت بشناسند. امری که نتیجه آن تسهیل دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی است.

در تابستان امسال، سازمان تأمین اجتماعی با ارسال پیامکی اعلام کرد خدمات درمانی آنلاین شامل پوشش بیمه نمی‌شوند. تصمیمی که با واکنش‌های انجمن تجارت الکترونیک و مرکز توسعه تجارت الکترونیک روبه رو شد.

تکرار فشارها از سوی این سازمانه بیمه‌گر در حالی رخ داده که اواسط مهرماه، اعلام شد پلتفرم‌های سلامت دیجیتال با سازمان تأمین اجتماعی به توافق رسیدند.

 

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *