یک نمایشنامهنویس و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان گفت: در وضع فعلی اصلیترین مشکل در این مورد نبود تئاتر نوجوان به صورت حرفهای است. پیش از هرچیزی باید تلاش کنیم که خود نوجوانان را برای تئاتر خودشان فعال کنیم.
داوود کیانیان؛ نمایشنامهنویس، کارگردان و پژوهشگر تئاتر کودک و نوجوان که در بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان کارگاه آموزشی «نمایشنامه نویسی به وسیله کودکان» را برگزار میکند، در گفتگو با خبرنگار برنا گفت: در وضع فعلی اصلیترین مشکل در این مورد نبود تئاتر نوجوان به صورت حرفهای است. پیش از هرچیزی باید تلاش کنیم که خود نوجوانان را برای تئاتر خودشان فعال کنیم. این بدین معناست که خود نوجوانان دست به نگارش نمایشنامه و سپس کارگردانی و بازیگری در این آثار بزنند؛ البته اتفاق مثبتی که وجود دارد، قرار دادن بخشی مجزا در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برای نوجوانان است؛ اما این تنها به جشنواره بسنده میکند و باید در تمامی جریان نمایشی حاکم اجرایی شود و این آسیب بسیار بزرگی است که دستهای مجزا به این گروه سنی اختصاص پیدا نکند.
وی در مورد اقدامات مورد نیاز جشنواره برای ارائه نسل هوشمند و فعال در تئاتر بدنه، توضیح داد: یک اتفاق بسیار مهمی که در جشنواره در این راستا در حال رخ داده است، «نمایشنامه نویسی به وسیله کودکان» است که این موضوع تحت عنوان کارگاه آموزشی ٢ سال است که در حال برگزاری است و نمایشنامه حاصل از این کارگاه توسط نشریه معتبری چاپ خواهد شد.
کیانیان افزود: اقدامات مذکور، اقداماتی زیرساختی است که باید امتداد یابد تا در بلند مدت تاثیر واقعی و به سزای خود را نشان دهد، یعنی اگر دبیر جشنواره بنا به هر دلیلی تغییر کرد دبیر بعدی نباید این اقدامات رو متوقف کند.
این پژوهشگر در ارزیابی خود را از بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان اظهار کرد: من در کارگاهی که با نوجوانان در مورد نمایشنامه داشتم، بسیار ذوق زده شدم زیرا با انبوهی از خلاقیت و استعداد رو به رو شدم و امیدوارم که این قبیل اتفاقات روز افزون گسترش یابد.
انتهای پیام/
source