Wp Header Logo 700.png

به گزارش شرق ، محمد حسن دهبانی بخشدار مرکزی همدان اظهار داشت: در روستای سولان با در نظر گرفتن ۱۶ غرفه عرضه محصولات و فرآوردهای مرتبط با سیر و موسیر به منظور معرفی خواص با ارزش این محصول و نیز برگزاری برنامه های متنوع از جمله مسابقه آشپزی ، نقاشی و برنامه های متنوع دیگر در ایام میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفرصادق (ع)برگزار گردید.

دهبانی گفت: هدف از برگزاری این قبیل برنامه ها در جشنواره ها در سطح بخش مرکزی معرفی روستاها، رفع موانع در حوزه های مرتبط از جمله اقتصادی ، فرهنگی ، عمرانی در راستای توسعه پایدار – اشتغال و درآمدزایی مناسب و ارتقا کیفیت زندگی و مهاجرت معکوس به روستاها می باشد.

وی افزود: حضور خوانچه های سیر و موسیر در پیاده راه بوعلی با حضور کودکان محلی روستا و حمل خوانچه هایی از محصولات سیر به مناسبت پاسداست ثبت جهانی سیر و همچنین ششمین جشنواره سیر و موسیر همدان( سولان)از پیاده‌راه بوعلی به سمت میدان مرکزی همدان برگزار شد .

دهبانی با اشاره به اینکه روستای سولان، مرکزیت تولید، توزیع و پخش محصولات کشاورزی را در منطقه دارد عنوان کرد: ، توجه به اینکه عمده محصول کشاورزی این روستا سیر است، برنامه‌ریزی برای برگزاری جشنواره این محصول انجام شده  و له مدات دو روز در تاریخ ۳۰ تا ۳۱ شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

نمایشگاه‌هایی که به بهانه جشنواره سیر سولان دایر کرده‌ایم علاوه بر سیر غرفه‌هایی نیز در نظر گرفته‌ایم که در آن از محصولات صنایع دستی و گردشگری و حتی غذاهای سنتی و محلی برای ارائه به مردم استفاده می‌شود.

دبیر جشنواره سیر و موسیر سولان نیز با اظهار اینکه این جشنواره هر ساله به همت دهیاری، شورای اسلامی و همکاری اهالی و کسبه سولان و همچنین همکاری ادارات مربوطه با هدف معرفی محصولات کشاورزی به خصوص سیر و موسیر برگزار می شود،تاکید کرد: به شکرانه برداشت این محصول جشن شکرگزاری در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی، ایجاد اشتغال، صادرات و ارزآوری و معرفی بیشتر محصول سیر و موسیر و فن آوری آن و همچنین معرفی منطقه امامزاده محسن به عنوان قطب مهم گردشگری به این منطقه جشنواره سیرو موسیر برگزار می شود.

امیر یوسفیان با بیان اینکه جشنواره به مدت دو روز به جهت عرضه محصولات کشاورزی برگزار می شود، افزود: برنامه شاد و متنوع و برگزاری مسابقه آشپزی با طعم سیر به همراه داوران کشوری از موارد شاخص جشنواره است.

وی مهمترین دستاورد جشنواره را ثبت جهانی سیر به نام همدان_ سولان بود، اضافه کرد:درخواست کشاورزان و اهالی این منطقه ایجاد شهرک سیر در نزدیکترین نقطه به روستا می باشد.

لازم به ذکر است؛ در حاشیه جشنواره غرفه عرضه محصولات کشاورزی سولان از موارد مثبت جشنواره بود.

همچنین در ادامه محمد مهدی فتحی مدیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه این جشنواره امسال‌میهمانان ویژه ای داشت گفت:  میزبان تعدادی از دانشجویان خارجی در جشنواره بود. برپایی مراسم خانچه گردانی و رقص محلی نیز از دیگر موارد شاخص جشنواره بود.

در کنار این جشنواره مسابقه بزرگ آشپزی با حضور اطلس خوراک ایران و اداره فنی حرفه‌ای استان همدان و با حضور داوران ملی داوران ملی برگزار خواهد شد که مشارکت کنندگان در غذاهایشان که از محصول سیر استفاده می‌کنند ارائه داده و آنها را به رقابت بگذارند و به برگزیدگان این رویداد جوایزی نیز اهدا شد.

جشنواره سیر و موسیر ۳۰ و ۳۱ شهریورماه در روستای زیبای سولان برگزار می شود.

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *