Wp Header Logo 624.png

این روزها همه ما ۲ زندگی را تجربه می‌کنیم؛ زندگی واقعی و زندگی مجازی. در هرکدام از این زندگی‌ها هم ما شخصیت‌های مستقل از خود ساخته‌ایم. در زندگی مجازی علاوه بر حضور در شبکه‌های اجتماعی، به تازگی ما می‌توانیم در دنیای متاورس هم زندگی جدیدی را آغاز کنیم. نخستین‌بار ۳۲ سال پیش نیل استنفسون در رمان خود به نام «سقوط برف» از این واژه استفاده کرد. در سال ۱۹۹۲ که این کتاب منتشر شد، اینترنت هنوز فراگیر نشده بود، اما نیل می‌دانست‌ اتفاق بزرگی در راه است. حالا همه ما می‌توانیم در متاورس زندگی کنیم و حتی شاید در آینده نزدیک پس از مرگ هم بتوانیم به زندگی خود در این دنیای مجازی ادامه دهیم. سریال بارگذاری یا upload چنین دنیایی را به تصویر کشیده است؛ دنیایی که انسان‌ها می‌میرند و پس از مرگ روح آنها در دنیای مجازی دیگر بارگذاری می‌شود. البته هنوز بخشی از مفاهیم متاورس و تکنولوژی‌های پیشرو برای ما مبهم است که سیاوش صفاریان‌پور در پادکست متاورس در گفت‌وگو با متخصصان سعی کرده است این سرزمین عجایب را به ما بشناساند.

در فن‌ویک این هفته در کنار دنیای متاورس، شما می‌توانید با اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس، هزینه‌ها و درآمدهای خود را مدیریت کنید.

کتاب سقوط برف/ دنیای متاورس ۳۲ سال پیش 

۳۲ سال پیش نویسنده‌ای جوان رمانی نوشت و نخستین‌بار از واژه متاورس استفاده کرد و دنیای مجازی را به تصویر کشید که امروزه همه ما با آن آشنایی داریم. کتاب سقوط برف (snow crash) یک رمان علمی-تخیلی از نویسنده آمریکایی نیل استفنسون است که سال ۱۹۹۲ منتشر شد.

این کتاب ترکیبی از طنز، ماجراجویی، آشوب، زبان‌شناسی، اسطوره‌شناسی، فلسفه و بیش از همه دنیای اینترنت است.

استفنسون در ابتدا «سقوط برف» را به عنوان یک رمان گرافیکی کامپیوتری با همکاری هنرمند تونی شیدر برنامه‌ریزی کرده بود که بعد به شکل رمان چاپی منتشر شد.

کتاب درمورد هیرو پروتاگونیست است که بعد از سال‌ها کار کردن به‌عنوان پیک موتوری، هنوز در خانه‌ای کوچک و محقر در اینگلوود زندگی می‌کند و به‌تازگی با وسیله‌ی نقلیه‌اش تصادف کرده، اما در دنیای متاورس، او پادشاهی می‌کند. هیرو خانه‌ای بزرگ در یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های متاورس دارد.

علاوه بر متاورس،نیل در کتاب خود از آواتار هم صحبت می‌کند: «مردم نرم‌افزارهایی هستند که آواتار نامیده می‌شوند. آواتارها ابعادی سمعی و بصری دارند که مردم برای برقراری ارتباط در متاورس از آن استفاده می‌کنند.»

نیل تاون استفنسون متولد ۳۱ اکتبر۱۹۵۹و نویسنده آمریکایی است. رمان‌های او در دسته‌بندی‌های علمی-تخیلی، تاریخی-تخیلی، سایبرپانک و باروک قرار دارند. نیل زمانی این کتاب را نوشت که اینترنت به وجود آمده بود، اما زیاد فراگیر نبود: «اکثر کامپیوترها قابلیت‌های صوتی و تصویری اندکی داشتند، بازی‌های ویدیویی دوبعدی بودند، شبکه‌ جهانی وب هنوز اختراع نشده بود و خیلی چیزهای دیگر هنوز وجود خارجی نداشت. اما همه‌ی ما می‌دانستیم که تا چند دهه‌ آینده، قرار است چیزی بزرگ از راه برسد.»

کتاب «سقوط برف» در این سال‌ها هم نامزد جایزه علمی تخیلی بریتانیا در سال ۱۹۹۳ و هم نامزد جایزه آرتور سی کلارک در سال ۱۹۹۴ شد. البته جوایزی هم نیل برای این کتاب دریافت کرد،کم نیست.

کتاب «سقوط برف» همچنین از سال ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۵ در فهرست صد رمان برتر انگلیسی‌زبان به انتخاب مجله تایم قرار گرفته بود. سقوط برف در لیست بهترین رمان‌های علمی-تخیلی روزنامه‌ی گاردین هم جا داشته است. جالب است بدانید این کتاب در لیست کتاب‌های خوانده شده اوباما و بیل‌ گیتس هم قرار گرفته بود. کتاب «سقوط برف» را می‌توانید از فیدیبو، کتابراه،دیجی‌کالا، ایران‌کتاب و گالری کتاب تهیه کنید.

سریال upload/ دنیای مجازی پس از مرگ

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی، روزی فرا خواهد رسید که حتی مرگ ما هم تحت‌تاثیر تکنولوژی قرار بگیرد. سریال upload (بارگذاری) دنیایی را به ما نشان می‌دهد که روح انسان‌ها پس از مرگ وارد تراشه‌های کوچک می‌شود.

داستان این سریال در سال ۲۰۳۳ می‌گذرد. زمانیکه زندگی‌‌ها به دلیل هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی فوق پیشرفته شده است و پس از مرگ روح انسان‌ها وارد هاردها می‌شود. خانواده‌ها می‌توانند فرد مرده را در یک محیط مجازی بارگذاری کنند. در این دنیا نیتن یک برنامه نویس است که در اثر تصادف می‌میرد و در برنامه‌ای به نام «lake view» بارگذاری می‌شود.

این سریال در ژانر علمی–تخیلی و طنز آمریکایی به کارگردانی گرگ دنیلز است. این مجموعه تلویزیونی در اول مه ۲۰۲۰ توسط آمازون پرایم ویدئو منتشر شد. تاکنون ۳ فصل از این سریال پخش شده است و تا لحظه نگارش این گزارش به صورت رسمی اعلام شده است که فصل چهارم هم ساخته خواهد شد. گرگ دنیلز درمورد ساخت این سریال به نیویورک پست گفت: «من اولین بار ایده سریال “آپلود” را زمانی که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ در برنامه Saturday night live نویسنده بودم، به ذهن من رسید. من از زمانی صحبت می‌کنم که مردم سی‌دی‌ها را به عنوان یک کالای بزرگ تبلیغ می‌کردند. درمورد سی‌دی می‌گفتند همه موسیقی‌های شما دیجیتالی خواهد شد.»

او ادامه داد: «من با خودم می‌گفتم: «چه چیز دیگری را می‌توان دیجیتالی کرد، چه می‌شد اگر بتوانیم خودمان را دیجیتالی کنیم؟» البته این یک ایده واقعا خنده‌دار بود، اما بزرگتر از یک طرح بود، پس آن را درجیبم گذاشتم تا بعدا به سراغ آن بروم.»

دنیلز می‌خواست این سریال در ژانرهای کمدی-رمانتیک، علمی-تخیلی و معمایی و فلسفی باشد، اما از نظر او یک دیوانگی است که همه این ژانرها را در یک سریال درکنار هم بگذارند: «به طور کلی، این سریال بسیار عاشقانه و خنده‌دار است، اما شما با لحظات عجیب و غریب و ترسناک علمی تخیلی هم روبرو می‌شوید.» این سریال ۳ بار برنده جایزه و ۷ بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره‌های مختلف شد.

پادکست متاورس/ صدای آینده نزدیک

هنوز هم وقتی درمورد دنیای متاورس صحبت می‌کنیم، با مفاهیمی روبرو می‌شویم که گنگ و مبهم هستند. سیاوش صفاریان‌پور که ید طولایی در ساخت پادکست دارد، در پادکست متاورس سعی کرده برای ما از متاورس و آینده‌ی پیش‌رو بگوید. او کارگردان و گوینده و میلاد اصانلو تهیه‌کننده پادکست متاورس است.

سیاوش صفاریان‌پور، مجری، برنامه‌ساز، پادکست‌ساز و تهیه‌کننده و کارگردان است. او پادکست‌های بسیاری مانند ایستگاه فضایی را تولید کرده است. در پادکست متاورس هم او در گفت‌وگو با متخصصان سعی می‌کند زوایای مختلف سرزمینی عجایبی به نام متاورس و تکنولوژی‌های پیشرو را به ما نشان دهد.

تاکنون ۲۵ اپیزود از این پادکست منتشر شده است. آخرین اپیزود به اول سپتامبر سال ۲۰۲۴ تعلق دارد. پادکست متاورس در کست‌باکس ۱۶.۶ هزار دنبال‌کننده دارد و ۲۸۱.۴ هزار بار شنیده شده است.شما می‌‌توانید این پادکست را از کست‌باکس، شنوتو و پادبین تهیه کنید.

اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس/ هزینه و درآمد خود را مدیریت کنید

امروزه برای اینکه هزینه‌های خود را مدیریت کنید، باید حتما در اپلیکیشن یا دفتر حسابداری، هزینه‌ها و درآمدهای خود را ثبت کنید. حتی یک کسب‌وکار کوچک هم باید هزینه‌ها و درآمد خود را به صورت مرتب ثبت کند. اپلیکیشن حسابداری شخصی پارمیس از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند به کاربران کمک کند تا هزینه‌هایشان را مدیریت کنند. پس از نصب این برنامه، شما می‌توانید زبان خود را از بین فارسی، انگلیسی و عربی انتخاب کنید.سپس وارد صفحه اصلی می‌شوید. در این صفحه هزینه‌ها و درآمدها، صندوق‌ها، بانک‌ها و گزارش مانده حساب‌های خود را با تاریخ و جزئیات تراکنش ثبت می‌کنید. در بخش گزارش می‌توانید گزارش هزینه و درآمد، مانده حساب، صورتحساب، حساب اعضای خانواده و پروژه و …. را مشاهده کنید.

حتی در این اپلیکیشن بخش میانبر تراکنش‌ها تعریف شده است تا شما کرایه تاکسی، حقوق ماهیانه، قبض آب و قبض برق را به صورت جزئی وارد کنید. به این صورت تمام هزینه‌ها و درآمدهای ریز خود را مدیریت خواهید کرد. این اپلیکیشن را از کافه‌بازار، گوگل‌استور، مایکت و اپ‌استور آیفون دریافت کنید.

 

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *