Wp Header Logo 6.png

مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی با اشاره به تخلف بانک‌ها در پرداخت بیش از حد تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه‌ای خود، فرار از تسهیلات تکلیفی را به عنوان عامل این مسئله معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «یوسف کاووسی» مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون انحراف تسهیلات بانکی و هدایت بیش از حد آن به سمت شرکت‌های زیر مجموعه‌ای بانک‌ها اظهار کرد: عوامل مختلفی دخیل در این موضوع هستند؛ مضاف بر نظارت ضعیف بانک مرکزی، فرار بانک‌ها از پرداخت تسهیلات تکلیفی یکی از مهمترین عللی است که آن‌ها را به سمتی سوق می‌دهد که منابع خود را صرف ارائه تسهیلات به شرکت‌های زیرمجموعه‌ای خود و یا سایر بانک‌ها کنند.
فرار از تسهیلات تکلیفی، انگیزه بانک‌ها برای پرداخت وام به شرکت‌های زیر مجموعه
مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی توضیح داد: پرداخت برخی تسهیلات تکلیفی بیش از حد توان تعدادی از بانک‌هاست؛ از سوی دیگر نرخ سود بعضی از این وام‌ها به اندازه‌ای نیست که بتواند منافع اقتصادی بانک‌ها را تامین کند؛ لذا، آن‌ها برای فرار از این موضوع منابع در دسترس خود را در قالب تسهیلات به شرکت‌های زیر مجموعه‌ای خود پرداخت می‌کنند تا دلیل قانع کننده‌ای برای عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نرخ سود تسهیلات تکلیفی به موضوعی اختلاف برانگیز میان وزارت اقتصاد و بانک‌ها تبدیل شده است. بانک‌ها مدعی هستند که دولت از محل این تسهیلات عددی بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به آن‌ها بدهکار است، اما دولت صرفاً با محاسبه اصل وام، مقدار این عدد را ۱۰۸ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

کاووسی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر ابزار خاصی برای مقابله با این تخلف بانک‌ها ندارد؛ لذا در چنین شرایطی آن‌ها تا حد ممکن تسهیلات خود را به شرکت‌های زیرمجموعه‌ای خود و سپس به صورت ضربدری به شرکت‌های زیر مجموعه دیگر بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

مدیر کل اسبق بازرسی بانک مرکزی در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی در خصوص اقدام بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به شرکت‌های زیر مجموعه‌ای خود دچار سوء نظارت شدیدی است، زیرا این نهاد حتی با قانون جدید نتوانسته با چنین تخلفاتی برخورد کند. قانون جدید بانک مرکزی الزاماتی دارد که هنوز به صورت کامل محقق نشده است.

پایان پیام//

source

khazarnameh.ir

توسط khazarnameh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *